On extended, boundless, vibratory and in-the-now sympathy music

http://jeromejoy.org/


  || NEWS                 || BIO   | SHOWS   | CATALOG                 || PROJE(C)TS   | MP3s   | CDs   | VIDEOS                         || BIBLIO   | STUDIES   | DOCUMENTATION   | PH.D.   | EDU                 | COLLECTIVE JUKEBOX   | NOCINEMA.ORG   | CONCERTS FILMS   || AUDITO   | QWAT?                   || home   | contact  |     |    🔎  |

  Last changed - (French time): 2013/08/07 17:02     > Recent changes

 

This revision is from 2010/02/04 11:45. You can Restore it.

Cette page est actuellement en reconstruction. Les infos complètes seront accessibles très bientôt.

This page is currently under construction. All information will be available soon.


Access to the project : website - archive


25 juin - 25 septembre 1999

"Dans l'aller et retour des flux d'informations, les murs qui nous protégeaient sont devenus la plus pauvre des interfaces." - Jean-François Lyotard, Thierry Chaput

(Exposition "Les immatériaux", 1985)

Les murs seront nus et l'exposition n'aura pas lieu. La Villa Arson sera fermée aux visiteurs cet été. Son double numérique, sans béton ni galet, ouvert au monde entier sur le "World Wide Web", fera l'épreuve radicale d'une nouvelle situation où la production d'une oeuvre, sa présentation, son évaluation et sa diffusion ne sont plus des moments séparés ni des domaines réservés, mais le mouvement imprévisible d'un processus émergent, construit dans le dialogue explicite de tous les participants bien mieux que dans les concurrences implicites de quelques spécialistes.

En 1984, "Epreuves d'écriture", tentait de mettre en réseau une vingtaine d'auteurs en les équipant de micro-ordinateurs connectés à un serveur au Centre Georges Pompidou. Cette première expérience d'écriture télématique, dans le cadre de l'exposition "Les Immatériaux", conçue par Jean-François Lyotard, posait déjà les questions que les nouvelles technologies de la communication rendent aujourd'hui incontournables. A l'opposé d'un "Musée des consensus" le dispositif visait alors la création d'un "Atelier des divergences" ou d'un "Laboratoire des différends". Il explorait les premiers effets du travail en réseau, et reconsidérait le statut de l'auteur dans l'élaboration interactive d'une oeuvre collective. Quinze ans plus tard, alors que le réseau est d'un usage quotidien, ces questions se posent avec d'autant plus d'acuité. Il ne s'agit plus pour les artistes de se demander ce qu'ils peuvent faire sur Internet, mais ce qu'Internet a fait pour eux. C'est à dire ce qui en quelques années a été radicalement transformé par Internet dans la compréhension qu'ils ont de leur activité au sein d'une société d'information.

Plutôt qu'une exposition, la Villa Arson propose donc cet été un laboratoire expérimental où sont conviés artistes et chercheurs. Ce laboratoire international en ligne, contributif et évolutif, à la manière d'un collecticiel, interrogera le devenir des pratiques d'expositions tel que nous les avons connues depuis "Summer show" de Seth Siegelaub.


25 june - 25 september 1999

In the back and forth of information flows, the walls that once protected us have turned into the poorest of interfaces. - Jean-François Lyotard, Thierry Chaput ("Les immatériaux" exhibition, 1985)

The walls will be bare and there won't be an exhibition. The Villa Arson will be closed to visitors this summer. Its digital double, concrete and pebble-free, available to the whole world on the Web, will be the radical evidence of a new situation where the production of a work, along with its presentation, appraisal and distribution, are no longer detached moments or earmarked domains. Rather, they represent the unforeseeable movement of an emerging process, constructed within the explicit dialogue of all those taking part rather than in the implicit competition of a handful of specialists.

In 1984, "Epreuves d'écriture" tried to network some twenty authors by equipping them with PCs connected to a server at the Georges Pompidou Centre. As part of the "Les immatériaux" exhibition, brainchild of by Jean-François Lyotard, this initial telematic writing experiment already raised the questions that new communications technologies are nowadays making inescapable. Unlike a "Museum of Consensuses", the arrangement was aimed at the creation of a "Workshop of Divergences" or a "Laboratory of Disagreements". It explored the early effects of the networked work, and reconsidered the status of the author in the interactive formulation of a group work. Fifteen years later, when the network is in daily use, these questions are all the more telling. It is no longer a matter of artists wondering what they can do on the Internet, but rather one of wondering what the Internet has done for them. In other words, what has been radically altered in just a few years by the Internet in artists' understanding of their activity within an information-based society.

This summer, rather than putting on an exhibition, the Villa Arson is thus proposing an experimental laboratory, to which artists and researchers are invited. This international on-line laboratory, at once contributive and on-going, akin to a collective enterprise, will challenge the future development of exhibition practices as we have known them since "summer show" of Seth Siegelaub in 1969.





   
   
   
    [Edit] [Hist] [UP] [List] [New]   [Log out]


1995/2020 — Powered by LionWiki 3.1.1 — Thanks to Adam Zivner — webmaster & webdesign : Jérôme Joy — Author : Jérôme Joy — Any material is under copyleft © with in-line & in-text attributions —
http://jeromejoy.org/ — Hosted by nujus.net NYC since 2007, and by The Thing NYC (between 1995-2007 — Thanks to Wolfgang Staehle and the Thing team).