On extended, boundless, vibratory and in-the-now sympathy music

http://jeromejoy.org/


  || NEWS                 || BIO   | SHOWS   | CATALOG                 || PROJE(C)TS   | MP3s   | CDs   | VIDEOS                         || BIBLIO   | STUDIES   | DOCUMENTATION   | PH.D.   | EDU                 | COLLECTIVE JUKEBOX   | NOCINEMA.ORG   | CONCERTS FILMS   || AUDITO   | QWAT?                   || home   | contact  |     |    🔎  |

  Last changed - (French time): 2019/10/11 08:35     > Recent changes

 

This revision is from 2012/06/11 03:31. You can Restore it.

Cette page est actuellement en reconstruction. Les infos complètes seront accessibles très bientôt.
This page is currently under construction. All information will be available soon.

Projets pédagogiques et artistiques menés à la Villa Arson (1992-2010)
Teaching and art projects - Villa Arson (1992-2010)
(Edit)


Menu :

  • 1992-2010 — AudioLab - Sound Studio / Studio Son
  • 1996 — Site web A®tel - workshop Internet - (Paul Devautour, Jérôme Joy)
    Website A®tel - Internet workshop - (Paul Devautour, Jérôme Joy)
  • 1996 — Revue AudioLab
  • 1999 — Site web Lascaux2 — e-exposition Centre d'Art — (Paul Devautour, Jérôme Joy)
    Website Lascaux2 - e-exhibition, art center Villa Arson — (Paul Devautour, Jérôme Joy)











http://jeromejoy.org/files/webs/2004_audiolab/img/boardoswald2.jpghttp://jeromejoy.org/files/webs/2004_audiolab/img/boardvalentin.jpghttp://jeromejoy.org/files/webs/2004_audiolab/img/erikm.jpghttp://jeromejoy.org/files/webs/2004_audiolab/img/heidsieck.jpghttp://jeromejoy.org/files/webs/2004_audiolab/img/martintetreault2.jpghttp://jeromejoy.org/files/webs/2004_audiolab/img/hubner.jpghttp://jeromejoy.org/files/webs/2004_audiolab/img/guiganti4.jpg

1992 - 2010(Edit)


AudioLab - Sound Studio / Studio Son :(Edit)

(Jérôme Joy, Ludovic Lignon, Luc Kerléo, Yannick Dauby, Marie-Pierre Bonniol, Fabrice Gallis, Silvia Argüello)


Archives WWW :
website - archive 1999 -
website - archive 2000 -
website - archive 2004 -



Expositions / Exhibitions :
Murs du Son - Murmures été / summer 1995
http://joy.nujus.net/files/img/cd_villa_murs.jpg

Série de concerts & conférences / Concerts & lectures series :

1997-2000 : Robert Barry, Malcolm Goldstein, Claudia Hart, Paul Demarinis, Dominique Petitgand, Michel Pascal / Serge de Laubier / Gyorgy Kurtag Jr, Martin Tétreault, ErikM, Bernard Heidsieck, Antoine Schmitt, Alexandre Laumonier, Daniel Charles, John Oswald, Kasper T. Toeplitz, Jocelyn Robert, etc.

2000-2004 : Christophe Charles, Peter Sinclair, Michael Northam, Laurent Dailleau, Guido Huebner (Das Synthetische Mischgewebe), Thomas Köner, Jason Kahn, E-xplo (Erin McGonigle), Maurizio Lazzarato, Olivier Blondeau, Frédéric COuchet, Valentin Lacambre, Douglas E. Stanley, Jens Gebhart, GH Hovagimyan, AAACorp, Bruno Guiganti, Éric Maillet, Erational, etc.


Revue Audiolab : (voir ci-dessous / see below)
archive : programme audiolab nov-dec 2002
http://jeromejoy.org/files/webs/2004_audiolab/img/programmeaudiolab.gif






http://jeromejoy.org/files/webs/1996_ARTEL/artel.gifhttp://jeromejoy.org/files/articles/audiolab/1997_artel.jpg

1996(Edit)


Site web Artel - workshop Internet - (Paul Devautour, Jérôme Joy)
Website A®tel - Internet workshop - (Paul Devautour, Jérôme Joy)
(Edit)

(avec / with Le DinDon, Gauthier Tassart, Valérie Morraja, Jean-Baptiste Ganne, Julien Bouillon, Luc Kerléo, Marc Chevalier, Philippe Blanc, Yasmin, Nathalie, ...)


Archives WWW :
website - archive 1996 -


A®tel est un atelier sans mur imaginé par un groupe d'étudiants de la Villa Arson à Nice. C'est un ensemble de pages Web à l'usage de ceux qui pensent que l'art passe autant par la conversation que par l'exposition. C'est un atelier transparent ouvert à tous ceux qui envisagent de pratiquer l'art sur le mode de l'échange et du partage.
A®tel accueille n'importe quelle proposition artistique en cours d'élaboration, émise par n'importe quel étudiant en n'importe quoi et n'importe où. La discussion se déroule par e.mail (adresse de chaque étudiant, ou adresse de l'atelier). Il n'y a pas pour l'instant de modérateur. (1996)



A®tel is a without-walls website and workshop initiated by students located at Villa Arson in Nice. This website is gathering projects and is focusing on art by conversation (more than art by exhibition). It is a transparent workshop which is open to all people and artists who want to make art such as a shared space.
A®tel is a host place for in-progress art work developed by art student whatever his/her location and whatever the subject of the work. Debates are using electronic mail, and this shared space is not moderated. (1996)






http://joy.nujus.net/files/proj/img/revue/7b.gif

1996(Edit)


Revue AudioLab(Edit)

(Jérôme Joy, Marie-Pierre Bonniol, Silvia Argüello)


WWW archives :
website - archive 1999 -

(25 oct 1999 - rev. 25 mar 2003)


La revue AudioLab rassemble près de 600 documents répertoriés par thématiques. Ces documents sont issus de travaux de recherches menés au Studio Son et pour la plupart ont été récupérés depuis 1996 sur des sites existants ou disparus aujourd'hui, et d'autres envoyés par des artistes et des compositeurs. Ces documents sont des textes d'auteurs, d'artistes, des thèses, des commentaires et des compte-rendus. Les thématiques abordées sont pour l'instant assez larges mais tout de même situées dans les territoires des investigations du son (autour des arts plastiques, autour de la musique, etc.). Cette banque de données est évolutive et veut développer des espaces de réflexion dont l'intérêt principal est la relation du son à ses modes de représentation. (1999)

The AudioLab revue is gathering almost 600 indexed documents. These documents result from researches led and have been mainly recovered since 1996 on websites, still existing or disappeared today. Some documents have been sent by artists and composers. These documents are texts by authors and artists, thesis, comments and reviews. The sets of topics approached territories of the new sound and musical investigations (around the visual arts, the music, etc). This database is upcoming and focuses in developing documentation which the principal interest is the relation of the sound to its modes of representation. (1999)






http://joy.nujus.net/files/img/201009_lascaux2b.jpghttp://joy.nujus.net/files/webs/1999_2509_lascaux2/imgnice/7.gifhttp://joy.nujus.net/files/webs/1999_2509_lascaux2/imgnice/14.gifhttp://joy.nujus.net/files/webs/1999_2509_lascaux2/img4/23.gif

1999(Edit)

Site web Lascaux2 — e-exposition Centre d'Art Villa Arson — (Paul Devautour, Jérôme Joy)
Website Lascaux2 - e-exhibition, art center Villa Arson — (Paul Devautour, Jérôme Joy)
(Edit)

avec / with Patrick Bernier, Pascal Broccolichi, Ludovic Burel, Jens Gebhart, Natacha Lesueur, Ingrid Luche, Stéphane Magnin, Maxime Matray, Gregory Moulinet, Pascal Pinaud, Stéphane Steiner, Jean-Luc Verna


WWW archives :
website - archive 1999 -

(sept 1999)


"Dans l'aller et retour des flux d'informations, les murs qui nous protégeaient sont devenus la plus pauvre des interfaces." Jean-François Lyotard, Thierry Chaput (Exposition "Les immatériaux", 1985)

Les murs seront nus et l'exposition n'aura pas lieu. La Villa Arson sera fermée aux visiteurs cet été. Son double numérique, sans béton ni galet, ouvert au monde entier sur le "World Wide Web", fera l'épreuve radicale d'une nouvelle situation où la production d'une oeuvre, sa présentation, son évaluation et sa diffusion ne sont plus des moments séparés ni des domaines réservés, mais le mouvement imprévisible d'un processus émergent, construit dans le dialogue explicite de tous les participants bien mieux que dans les concurrences implicites de quelques spécialistes.
En 1984, "Epreuves d'écriture", tentait de mettre en réseau une vingtaine d'auteurs en les équipant de micro-ordinateurs connectés à un serveur au Centre Georges Pompidou. Cette première expérience d'écriture télématique, dans le cadre de l'exposition "Les Immatériaux", conçue par Jean-François Lyotard, posait déjà les questions que les nouvelles technologies de la communication rendent aujourd'hui incontournables. Á l'opposé d'un "Musée des consensus" le dispositif visait alors la création d'un "Atelier des divergences" ou d'un "Laboratoire des différends". Il explorait les premiers effets du travail en réseau, et reconsidérait le statut de l'auteur dans l'élaboration interactive d'une œuvre collective. Quinze ans plus tard, alors que le réseau est d'un usage quotidien, ces questions se posent avec d'autant plus d'acuité. Il ne s'agit plus pour les artistes de se demander ce qu'ils peuvent faire sur Internet, mais ce qu'Internet a fait pour eux. C'est à dire ce qui en quelques années a été radicalement transformé par Internet dans la compréhension qu'ils ont de leur activité au sein d'une société d'information.
Plutôt qu'une exposition, la Villa Arson propose donc cet été un laboratoire expérimental où sont conviés artistes et chercheurs. Ce laboratoire international en ligne, contributif et évolutif, à la manière d'un collecticiel, interrogera le devenir des pratiques d'expositions tel que nous les avons connues depuis "Summer show" de Seth Siegelaub. (1999)

"In the back and forth of information flows, the walls that once protected us have turned into the poorest of interfaces" Jean-François Lyotard, Thierry Chaput ("Les immatériaux" exhibition, 1985)

The walls will be bare and there won't be an exhibition. The Villa Arson will be closed to visitors this summer. Its digital double, concrete and pebble-free, available to the whole world on the Web, will be the radical evidence of a new situation where the production of a work, along with its presentation, appraisal and distribution, are no longer detached moments or earmarked domains. Rather, they represent the unforeseeable movement of an emerging process, constructed within the explicit dialogue of all those taking part rather than in the implicit competition of a handful of specialists.
In 1984, "Epreuves d'écriture" tried to network some twenty authors by equipping them with PCs connected to a server at the Georges Pompidou Centre. As part of the "Les immatériaux" exhibition, brainchild of by Jean-François Lyotard, this initial telematic writing experiment already raised the questions that new communications technologies are nowadays making inescapable. Unlike a "Museum of Consensuses", the arrangement was aimed at the creation of a "Workshop of Divergences" or a "Laboratory of Disagreements". It explored the early effects of the networked work, and reconsidered the status of the author in the interactive formulation of a group work. Fifteen years later, when the network is in daily use, these questions are all the more telling. It is no longer a matter of artists wondering what they can do on the Internet, but rather one of wondering what the Internet has done for them. In other words, what has been radically altered in just a few years by the Internet in artists' understanding of their activity within an information-based society.
This summer, rather than putting on an exhibition, the Villa Arson is thus proposing an experimental laboratory, to which artists and researchers are invited. This international on-line laboratory, at once contributive and on-going, akin to a collective enterprise, will challenge the future development of exhibition practices as we have known them since "summer show" of Seth Siegelaub in 1969.
(1999)







http://jeromejoy.org/files/articles/homestudiothingnet/2001_491p.jpg

2001 - 2005(Edit)

Site web AGGLO Construction collective de situations collectives d'invention - programme de recherche - (Paul Devautour, Jérôme Joy) :(Edit)

(avec Bernard Guelton, Isabelle Vojdjani, Jean-Baptiste Bayle, Béatrice Rettig, Guillaume Stagnaro, Fabrice Gallis, Jean Christofol, Julien Ottavi, Yannick Dauby, Patrice Loubier, Erational, Patrick Bernier, ...)

Access to the project :










   
   
   
    [Edit] [Hist] [UP] [List] [New]   [Log out]


1995/2020 — Powered by LionWiki 3.1.1 — Thanks to Adam Zivner — webmaster & webdesign : Jérôme Joy — Author : Jérôme Joy — Any material is under copyleft © with in-line & in-text attributions —
http://jeromejoy.org/ — Hosted by nujus.net NYC since 2007, and by The Thing NYC (between 1995-2007 — Thanks to Wolfgang Staehle and the Thing team).