On extended, boundless, vibratory and in-the-now sympathy music

http://jeromejoy.org/


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! ARCHIVES 2012
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'''[NEWS (2016)|NEWS]''' ———— {small}'''PAST EVENTS/''ARCHIVES'' : — [2015|Archives2015] — [2014|Archives2014] — [2013|Archives2013] —{/small} 2012{small} — [2011|Archives2011] — [2010|Archives2010] — [2009|Archives2009] — [2008|Archives2008] — [2007|Archives2007] — [20..|Archives] —''' {/small}
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{include:Archivesmenu}

{TOC}
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!! 2012-12-21
|hlt [../files/imgnews/201212_pimenta.jpg]|t '''The End of the World''' {small}— music participation to the planetary project by Emanuel D. Pimenta, 71 artists from  11 countries — organised by the '''Streaming Museum''', New York — Participating artists : Al Margolis, Aldo Roda, Ana Montez, António Cerveira Pinto, Augusto de Campos, Cid Campos, Beto Palaio, Betty Leirner, Carla della Beffa, Carlos Zíngaro, C. B. Aragão, Christophe Charles, Cildo Oliveira, Claude Ber, Cynthia Karalla, Didier Feldman, Dino Viani, Dove Bradshaw, Emanuel Pimenta, Estela Guedes, Ferruccio Maria Fatta, Francesca Arianna Fatta, Filippo Rolla, Francesco Cuoghi, Frédérique Wolf-Michaux, Godfried-Willem Raes, Irene Buarque, Isabel Nunes, Jerome Joy, João Castro Pinto, John Doing, Jon Rappoport, José Aloise Bahia, Josephine Coy, Katy Martin, Laura Pimenta, Leonel Moura, Leonello Tarabella, Lorenzo Bianda, Lucrezia De Domizio, Marcelo Buainain, Márcia Grostein, Marco Bagnoli, Marco Cardini, Maria Bonomi, Marta Alvim, Massimo Pistone, Maurizio Barbetti, Maurizio Russo, Michel Collet, Michel Kharaoubi, Miguel Ribeiro, Mônica Horta, Nuno Júdice, Paul Amlehn, Ariel Lorca, Pedro Gaspar, Renzo Tieri, Reto Rigassi, Rosemarie Castoro, Roy Ascott, Ruben Verdadeiro, Sasha Meret, Sebastian Bradt, Sérgio Vilafranca, Mauro Muszkat, Stefano Odoardi, Tamara Lai, Valentine Verhaeghe, Vanderlei Lucentini, William Anastasi — '''http://www.streamingmuseum.org/ ''' - '''http://www.streamingmuseum.org/content/the-end-of-the-world-a-planetary-project-122112/ ''' - '''http://www.youtube.com/watch?v=SynUQtzDrEM ''' — {/small}{br}{br} '''^[[more info|http://www.emanuelpimenta.net/endoftheworld/us.html]^]'''|
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!! 2012-12-21

|hlt [../files/img/201212_atelierduson.jpg]|hl '''France Culture interview'''{br}'''Atelier du Son - Thomas Baumgartner''' {br}{br}'''Locus Sonus{br}Jérôme Joy - Peter SInclair'''{br}{br}21 dec 2012{br}{br}{br}----'''Locus Sonus : http://locusonus.org/{br}Peter Sinclair : http://petersinclair.org/ '''{br}{br}''' ''Écouter l'émission'' / Listen to the radio recording : http://www.franceculture.fr/emission-l-atelier-du-son-l-atelier-du-lieu-le-laboratoire-locus-sonus-%20-passage-dans-le-moulin-a-ou '''{br}{br}[mp3 download|http://www.franceculture.fr/sites/default/files/sons/2012/12/s51/L_atelier_du_son--PODCAST--NET_3eea0313-30ad-4750-972f-56dc57b1f8f0_FC.mp3] {br}----{br}{br}|
|2 ''Un laboratoire qui dérive son nom d'un livre de Raymond Roussel, qui s'intéresse aux espaces sonores et aux nouvelles frontières numériques, qui repousse aussi les limites technologiques de la pratique artistique sonore : voilà ce qu'est Locus Sonus. Jérôme Joy et Peter Sinclair, qui travaillent souvent à distance l'un de l'autre, sont réunis ce soir dans le studio de l'Atelier du Son. Ces deux artistes ont chacun son chemin, mais se réunissent dans Locus Sonus, avec d'autres, pour un travail collectif à la limite du scientifique et de l'artistique. On en parle ce soir, avec des exemples issus du monde physique et du monde virtuel. (Thomas Baumgartner)''|

{html}
<B><b>Locus Sonus</b></B> &mdash; <small><b>(Jerome Joy, Peter Sinclair), France Culture, Interview, 21 Dec. 2012(F)</b> </small><br>
<object type="application/x-shockwave-flash" data="webs/dewplayer-vol.swf" width="350" height="20" id="dewplayer" name="dewplayer">
<param name="wmode" value="transparent" />
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<param name="flashvars" value="mp3=http://www.franceculture.fr/sites/default/files/sons/2012/12/s51/L_atelier_du_son--PODCAST--NET_3eea0313-30ad-4750-972f-56dc57b1f8f0_FC.mp3&amp;bgcolor=FFFFFF&amp;showtime=1&autoplay=0&autoreplay=0&volume=100" />
</object>
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!! 2012-11-28

|hlt [../files/img/201211_orleans.jpg|../files/img/201211_orleansb.jpg]|hl ''' ''Conférence'' / Lecture'''{br}'''''École Supérieure d'Art et de Design d'Orléans (F)''''' {br}''' School of Arts Orléans (F)''' {br}{br}'''Locus Sonus{br}''Les Étendues Sonores'' / Sonic Expanses'''{br}{br}---- ''' ''Séminaire : Fluidité'' ''' {br}'''Seminar : Fluidity / Flux '''{br}{br}Invitation : Sophie Monville{br}{br}Amphithéâtre du Musée des Beaux-Arts{br}28 nov 2012{br}{br}{br}----'''ESAD Orléans : http://www.iav-orleans.com/ '''{br}{br}|
|2 ''Les réseaux électroniques (Internet) sont un des seuls environnements qui permettent à la fois l’interaction sonore en temps réel et la connexion en direct entre des lieux et des acoustiques tout en influençant immanquablement nos perceptions. Ainsi l’Internet est devenu un espace d'« auditoriums » parmi tous les autres lieux sociaux de l’écoute. Il s'agit d'examiner de tels auditoriums « en plein air », en tant que continuums de situations « à notre portée », dont nous faisons varier continuellement les dimensions et les profondeurs. Il faut sans doute envisager l'espace sonore comme un espace de relations de co-présences de marques et de flux sonores et de simultanéités d'expériences d'auditeurs.'' {br}----{br}{br}|


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!! 2012-11-23

|hlt [../files/img/201211_audioblast.jpg|../files/img/201211_audioblastb.jpg]{br}[../files/img/201211_audioblast.gif|http://www.youtube.com/watch?v=RAhHfhLSxQw]|hl '''pizMO''' {br}{br}'''concert / performance'''{br}{br}'''live improv electronic / noise'''{br}{br}---- Christophe Havard, Jerome Joy, Julien Ottavi{br}{br}---- Festival AudioBlast, du 22 au 24 novembre 2012{br}---- Plate-forme Intermedia, La Fabrique, Nantes{br}& Festival Piksel^[X^] Bergen (NO){br}Vendredi 23 novembre 2012, 15h / 3pm{br}{br}{br}----'''http://pizmo.free.fr/ '''{br}{br}'''Streaming link : http://apo33.info:8000/audioblast.ogg '''{br}{br}---- '''--> [More info|Pizmo]'''{br}----{br}{br}|
|2 ''pizMO (Christophe Havard, Jérôme Joy, Julien Ottavi) participe au Festival AudioBlast, 30 heures de musique en streaming entre Nantes et Bergen. {br} Venez faire l’expérience de nouvelles formes de musique issues de performances en réseau :  live intense audio transmis entre Nantes et Bergen pendant trois jours pour le festival Piksel. Plus de 30 heures de musiques live en collaboration avec le Label Fibrr Records et Piksel Festival.{br} http://www.piksel.no/ {br}http://www.apo33.org/ ''{br}{br}---- pizMO (Christophe Havard, Jérôme Joy, Julien Ottavi) will perform during the the AudioBlast Festival. {br}{br}Audio Blast Festival is a no-festival within festivals. It’s a new invitation for musicians, sound artist and others noise makers to play live through the internet. This live music will be experienced in 2 venues, one in Bergen for the Piksel festival and the other one in Nantes at the Plateforme Intermedia / Fabrique as a physical node of Piksel festival.{br}For decades now, experimental music has been seeking its own positioning, through different names, genres and sub-genres, where artists constantly strive to renew themselves. We are facing a mise en abyme of what could be called music so far: there is no more music as such, neither academic, nor popular, we are at the end of an era when music used to be embodied. Post-music no longer bothers with “objectification”, it is constantly being diffused though the extra-sensory ubiquity of its digitisation, of real-time sound and distanced listening.{br}A chance to experience new forms of music created through Networked Performanes. 8 hours of intensive live audio flowing via Nantes to Bergen over 3 days of the Piksel Festival. more than 30 hours of music Including works from Sound artists, composers, musicians from around the world.{br} All the live performance will be played on a quadriphonic sound system in both country. Audio Blast Festival is curated by Julien Ottavi and organised by APO33.{br}{br} INVITED ARTISTS : {br}THENOISER, Jason Kahn, VOMIR, cdrikcroll, STROM VARX, Alex Mclean, th-th, Brice Jeannin, Emmanuelle Gibello Scenophonie, Robert Piotrowicz, Roel Meelkop, Philippe F Roux, Shoï Extrasystole, Romain Zigani, Luc Kerleo, Julien Poidevin, Francisco Meirino, Benjamin Cadon, Zenial, pizMO, Carl Stone, Jenny Pickett, Francois Martig, PifPaf (Avatar), Joachim Montessuis, Marinos Koutsomichalis, Seth Cluett, Raphaël Ilias & Florian Tositti, Oscar Martin (Noish), Kazuyki Kishino (KKNULL), Mattin.{br}{br}'''Direct link for VLC/Mplayer etc. : http://apo33.info:8000/audioblast.ogg {br}{br}http://pizmo.free.fr/ {br}http://www.piksel.no/ {br}http://www.apo33.org/ '''{br}{br}|

{html}
<iframe width="560" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/RAhHfhLSxQw" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
{/html}

{br}---- '''--> [More info|Pizmo]'''{br}----{br}{br}

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!! 2012-11-07

|hlt [../files/img/201211_pizmo.jpg|../files/img/201211_pizmob.jpg]|hl '''pizMO''' {br}{br}'''concert / performance'''{br}{br}'''live improv electronic / noise'''{br}{br}---- Jerome Joy, Julien Ottavi, (Christophe Havard){br}{br}---- Plate-forme Intermedia, La Fabrique, Nantes{br}Mercredi 7 novembre 2012, 20h30{br}Entrée : 5 euros{br}{br}{br}----'''http://pizmo.free.fr/ '''{br}{br}---- '''--> [More info|Pizmo]'''{br}----{br}{br}|
|2 ''pizMO (Yannick Dauby, Jérôme Joy, Julien Ottavi) a développé entre 2001 et 2003 des moments musicaux improvisés avec l'ordinateur comme instrument. Le concert est pour eux une sorte de "campement" temporaire (free laptop party ou open audio streaming), une interface momentanée de leurs activités en continu sur les réseaux et sur les médias qu'ils explorent.{br}En 2012, pizMO renaît (Christophe Havard, Jérôme Joy, Julien Ottavi).''{br}{br}---- From 2001 to 2003 the pizMO collective project (Yannick Dauby, Jérôme Joy, Julien Ottavi) developed improvised musical moments starting from digital audio, electronic and data-processing systems. The concert is for them a kind of temporary "camp" (free laptop party or open audio streaming) - ''acapamentos'' -.{br}pizMO is coming back (Christophe Havard, Jérôme Joy, Julien Ottavi).{br}{br}http://pizmo.free.fr/ {br}{br}|

{html}
<small><a href="http://vimeo.com/53117702">pizMO - Live @ Plateforme Intermedia - La Fabrique - Nantes/FR - 07/11/12</a> from <a href="http://vimeo.com/user1428571">apo33</a> on <a href="http://vimeo.com">Vimeo</a>.</small><br><br><br>
<iframe src="http://player.vimeo.com/video/53117702?badge=0" width="500" height="281" frameborder="0" webkitAllowFullScreen mozallowfullscreen allowFullScreen></iframe> 
{/html}

{br}---- '''--> [More info|Pizmo]'''{br}----{br}{br}




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!! 2012-11

|hlt [../files/img/201211_nantesnoise.jpg|../files/img/201211_nantesnoiseb.jpg]|hl '''NANTES IS NOISE''' {br}{br}'''compilation cd'''{br}{br}featuring '''HUM (excerpt)''', {small} - ''for electronic sound'' (2013){/small}{br}{br}---- released on '''Fibrr Records'''{br}{br}{br}Keith Rowe, Formanex, Wehwalt, Jerome Joy, Anthony Taillard, Jenny Pickett, Clinch, Luc Kerléo, Semantik, Mathias Delplanque, Julien Ottavi, Thomas Tilly, Morosphynx, Dominique Leroy.{br}{br}----'''http://fibrr.apo33.org/ '''{br}'''http://www.apo33.org/records/doku.php?id=news '''  {br}----{br}{br}|
|2 Nantes is known for its castle, biscuit factories, 12-meter tall mechanical elephant and clean green urban planning. However, Nantes is also a city full of interesting musicians and composers, and we are not talking about your typical mainstream rock, pop, jazz and electro genres, but of course the domain of experimental, improvised, contemporary music or sound art, sound poetry and noise. After 15 years of exploration and support for the Nantes scene, it is time for Apo33 and Fibrr Records to join forces and reveal some of the local talents and the great artists that are flourishing in our city. It is an impossible task to fit all of these into this first compilation (Nantes is Noise #1 for sure), but we can at least give you a taste of the strong new music scene thriving on the west coast of France today.{br}{br}---- {small}This compilation is released by Fibrr Records under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 International License.{/small}{br}---- |






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!! 2012-11-02

|hlt [../files/img/201211_opensound.jpg]|hl '''nocinema.org''' {br}{br}''' ''présenté à OpenSound'' '''{br}{br}'''live played for OpenSound event - Entendu Sonore Européen'''{br}{br}---- Plate-forme Intermedia, La Fabrique, Nantes{br}2 novembre 2012, 14h-18h{br}{br}----'''http://nocinema.org/ '''{br}'''http://www.opensound.eu/ '''{br}'''Programme : http://www.apo33.org/fr/?p=2045 '''{br}{br}---- '''--> [More info|nocinema]'''{br}----{br}{br}|
|2 ''Opensound est un projet Européen dont le but est de renforcer et de permettre les échanges dans le domaine des arts sonores. Il s’agit d’une série de rencontres et de workshops qui mettent en avant les spécificités des pratiques du son et de leur mise en valeur auprès d’un plus large public. Les partenaires Opensound : '''AntiTesi''' (Italie), '''APO33''' (France), '''Audiolab Arteleku''' (Espagne), '''Granular''' (Portugal), '''ModusArts''' (Royaume-Uni), '''NK''' (Allemagne), '''Piksel''' (Norvège) - Réalisé avec l’aide de Grundvig.''{br}{br}---- '''nocinema.org''' is an ever-evolving streaming online application developed by Jérôme Joy, French artist and composer, and continuously & collectively developed by the nocinema team. This project, between documentary and fiction and developed for the web, generates infinite audio-visual sequences and “interludes”. {br} '''OpenSound''' is a European project whose purpose is to strengthen and facilitate the exchanges in the field of sound art. This is a series of meetings and workshops that highlight the specific practices of sound and bringing thier development to a wider audience. AntiTesi – Italy, APO33 – France, Audiolab Arteleku – Spain, Granular – Portugal, ModusArts – UK, NK – Germany, Piksel – Norway – Realised with the help of the Life Long Learning program: Grundvig.{br}APO33 , as an interdisciplinary laboratory drawing on the artistic and technological fields, fosters various collective projects associating research, experimentation and social intervention. In the continuity of the dynamics that has been opened by the free software movement, apo33 is structured as a modular space, initiating collaborative projects and creative processes, as well as exploring new artistic and creative modes of production and diffusion.{br}{br}http://www.apo33.org/ {br}{br}---- '''--> [More info|nocinema]'''{br}----{br}{br}|


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!! 2012-11
► '''Les Étendues Sonores''' {small} — publication / publishing — ''À paraître dans les actes de l'école thématique CNRS « Soundspace — Espaces, Expériences et Politiques », organisé en juillet 2011 par les laboratoires ESO Espaces et Sociétés Université de Nantes et Université de Rennes, AAU Ambiances Architecturales et Urbaines (CRESSON et CERMA) Écoles Nationales Supérieures d'Architecture de Grenoble et de Nantes, ARIAS Atelier de Recherche sur l'Intermédialité et les Arts du Spectacle Université de Paris 3 Sorbonne Nouvelle, IDEMEC/MUCEM Institut d'Ethnologie Méditerranéenne et Européenne Comparative / Musée des Civilisations de l'Europe et de la Méditerranée, et le bureau de recherche Aménités (Aménagement, Environnement, Territoires, Recherches pour un développement durable) Ivry sur Seine, édités par Claire Guiu (laboratoire ESO Nantes) et Marie-Madeleine Mervant-Roux (ARIAS), et publiés aux Presses Universitaires de Rennes, 2013.''—{/small}{br}{br} '''^[[more info|PubliEtendues2012]^]''' ^[FR^]
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!! 2012-10-10

|hlt [../files/img/201210_caen.jpg|../files/img/201210_caenb.jpg]|hl ''' ''Conférence'' / Lecture'''{br}'''''École Supérieure d'Art et de Médias Caen (F)''''' {br}''' School of Arts & Medias Caen (F)''' {br}{br}'''Locus Sonus{br}''Auditoriums Internet - Les Étendues Sonores'' / {br}Internet Auditoriums - Sonic Expanses'''{br}{br}----''' ''Séminaire : Des Flux et des Territoires'' '''{br}'''Seminar : Fluxes & Territories '''{br}{br}Invitation : Nicolas Germain, David Dronet, Paul Collins{br}{br}Auditorium de l'École{br}10 oct 2012{br}{br}{br}----''' ESAM Caen : http://www.esam-c2.fr/ '''{br}{br}|
|2 ''À l'école des Beaux-Arts, les conférences de la Presqu'île consacrent leur thème du jour aux « Auditoriums Internet ». Jérôme Joy, compositeur et directeur de recherche au Laboratoire Locus Sonus, expliquera comment les réseaux électroniques sont un des seuls environnements qui permettent à la fois l'interaction sonore en temps réel et la connexion en direct entre des lieux et des acoustiques, tout en influençant immanquablement nos perceptions.{br}Ainsi l'Internet est devenu un espace d'« auditoriums » parmi tous les autres lieux sociaux de l'écoute. Il s'agit d'examiner de tels auditoriums « en plein air », en tant que continuums de situations « à notre portée », dont nous faisons varier continuellement les dimensions et les profondeurs. L'étude d'un cas extrême, l'écoute sur Mars, permettra d'envisager les perspectives et les conditions de l'écoute à distance. (Ouest France){br}http://www.ouest-france.fr/2012/10/10/caen/Conference-sur-Les-Auditoriums-Internet-a-l-Esam--63763486.html{br}{br}Mercredi 10 octobre, à 18 h, à l'Esam, auditorium. Entrée libre.''{br}{br}''Suite de la série de conférences : Jean Attali, Simonetta Cargioli, Paul Collins, Åsa Stjerna (horizonic), David Dronet, Rahma Khazam, Emmanuel Zwenger, Tania Ruiz.{br}{br}Présentation Espaces Sonores :{br}Depuis la période des avants-gardes du début du 20ème siècle l'histoire des arts visuels est intimement liée à celle du son. Mais les différentes évolutions technologiques (de la bande magnétique au streaming audio) ont permis à l'art sonore de devenir une discipline à part entière qui questionne des pratiques à l’intersection de l’art, de l’architecture et de ses nouveaux espaces de diffusion. Dans ce cycle les intervenants aborderont plus précisément la question de la diffusion d'œuvres audio en ligne, dans l'espace public ou encore dans sa relation avec l'architecture.''{br}{br}|


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!! 2012-10

|hlt [../files/img/201012_abecedaire.jpg]|hl '''nocinema.org''' {br}{br}''' ''In Abécédaire du Web, par/by Joanne Lalonde'' '''{br}{br}'''''livre en pdf en accès gratuit'''''{br}'''pdf e-book, free download'''{br}{br}----'''http://www.puq.ca/catalogue/livres/abecedaire-web-17581.html '''{br}{br}---- '''--> [More info|nocinema]'''{br}----{br}{br}|
|2 ''Joanne Lalonde - Abécédaire du Web - 26 concepts pour comprendre la création sur Internet - Presses Universitaires du Québec PUQ / Numérique''{br}''Ce livre présente un répertoire de vingt-six concepts qui décrivent de manière synthétique les enjeux théoriques et critiques autour de la création hypermédiatique, plus spécifiquement les œuvres artistiques et littéraires conçues pour une diffusion sur Internet. Il accompagne une exposition virtuelle du même nom, produite et diffusée par le Laboratoire NT2 de l’UQAM.''{br}''http://nt2.uqam.ca/expositions/abecedaire_accueil ''{br}{br}---- Joanne Lalonde is professor of Art History at UQAM. Her research covers the areas of media arts and network art. Member of the ''Centre de recherche sur le texte et l’imaginaire'' FIGURA and of the Laboratoire NT2 teams, she heads the work of the ''Groupe de recherche sur les nouvelles identités narratives dans l’art hypermédiatique'' at UQAM. Specialized in Canadian video, she is also interested in representations of gender, and in figures of sexual hybridization and of identity métissage in present day art, as well as in modalities of interactivity in contemporary art.{br}"Web Art is an emerging, polymorphous phenomenon. I choose and prefer the term  “web art” over that of “net art”, which can be confused with other forms of network art that do not use the web (mail art, faxes, etc.). We don’t have yet the historical distance needed to classify, judge and categorize these works. Neither do we have an overall idea of the corpus involved. Art History, therefore, documents this phenomenon alongside its very development. Rather than proposing categories or exhaustive classifications (typologies), I suggest working with small interpretative  models (for example identity and narcissistic temptation, activism, rituals) which shed a complementary light on artistic activity. The categorization, indexation, typological classification, and the vocabulary present a great challenge. A common reflex in art history is that of typological classification. The short history of web art (1995-2005) hasn’t been spared. In fact, several authors (Bureaud 1998, Bookchnin and Shulgin 1999, Wilson 2002) have proposed a series of general categories that allow for a first grouping of the ever growing material constituting works of art designed to circulate on the web. I work in collaboration with Laboratoire NT2 of UQAM which has a current project consisting in indexing, describing and archiving literary and artistic sites. The elements of classification are the following: nature of the site, types of interactivity, format, content." (From http://www.ceiarteuntref.edu.ar/?q=publi-lalonde02 (2006)){br}{br}http://nt2.uqam.ca/expositions/abecedaire_accueil (online exhibition){br}http://www.puq.ca/catalogue/livres/abecedaire-web-17581.html (pdf e-book, French version){br}{br}---- '''--> [More info|nocinema]'''{br}----{br}{br}|




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!! 2012-10

|hlt [../files/img/201210_octopus.jpg|../files/img/201210_octopus2.jpg]|hl '''Locustream Audio Tardis''' {br}{br}''' ''présenté à Octopus, exposition collective en ligne'' '''{br}{br}'''live played for the collective online exhibition Octopus'''{br}{br}---- Annie Abrahams - Pierre Alferi - Andreas Angelidakis - Olivier Aubert - Pascale Barret - Alain Barthélémy - Zoe Beloff - Benjamin Blaquart - Sarah Bodman - Ludovic Borel - Anne-Sophie Bosc - Harry Burke - Lucille Calmel - Marco Cetera - Thomas Cheneseau - Claude Closky - Clôde Coulpier - Serge Comte - Agnès de Cayeux - Carla Demierre - Maurizio Di Feo - DinahBird - Constant Dullaart - Nicolas Frespech - Emmanuelle Gibello - David Guez - Jodi - Olga Kisseleva - Julien Levesque - Silvio Lorusso - André Lozano - Jonas Lund - Sally McKay - Miltos Manetas - M.E.R.C.U.R.E - Albertine Meunier - Rosa Menkman - Lorna Mills - Antoine Moreau - Mouchette - Jérôme Joy - Eva Papamargariti - Elodie Petit - Gabriel Peyre - Angelo Plessas - Jim Punk - Sabrina Ratté - Rafaël Rozendaal - Antoine Schmitt - Hugo Scibetta - Sebastian Schmieg -Yoshi Sodeoka - Systaime ...{br}Ouverture / Opening : 22 oct. 2012 {br}{br}----'''http://locusonus.org/tardis/ '''{br}'''http://pratiquesetnumerique.com/projetoctopus.php '''{br}'''http://esbama.free.fr/ ''' {br}'''http://poptronics.fr/ '''{br}{br}---- {br}{br}|
|2 ''Projet Octopus est une exposition tentaculaire s’étendant autour de la planète et au fil du temps à partir de pratiquesetnumerique.com, initié par l’Ecole Supérieure des beaux-arts de Montpellier Agglomération. L’exposition annonce et accompagne le colloque « Formes et processus des pratiques artistiques dans la culture numérique », qui se tiendra au Centre Rabelais le 26 et 27 novembre 2012. Commissariat: Madeleine Aktypi et Nicolas Frespech avec la participation de poptronics.fr.''{br}{br}---- A self-growing exhibition whose tentacles gradually extend all over the globe / online opening 22.8bre.12 - expiry date unknown. {br}To announce and accompany the Symposium "Forms and processes in art practices within digital culture" that will take place on 26 & 27 November 2012 at Centre Rabelais in Montpellier, pratiquesetnumerique.com of the School of Fine Arts of Montpellier has invited artists and researchers to stage a self-growing online process whose form simulates the tentacles of the mollusk’s intelligence and unique memory known as Projet Octopus. Based on an initial idea by Nicolas Frespech, the show finally unfolds in two phases. Participating artists and researchers are asked to answer 4 questions. Once completed and forwarded, these forms determine the artworks shown and serve as the exhibition catalog. Shared externalization / distributed existence. On a googlemap. {br} Curating by: M. Aktypi and N. Frespech with the participation of poptronics.fr. {br}{br}----{br}{br}|




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!! 2012-10

|hlt [../files/img/201210_noise.jpg|../files/img/201210_noise2.jpg]|hl '''HUM''' {br}{br}'' '''Création /''' '' '''New work'''{br}{br}''pour sons électroniques, sons de synthèse et feedbacks de machines''{br}for electronic sound and sound feedbacks{br}{br}---- released on the new '''Fibrr Records''' cd{br}''sur le nouveau cd édité par Fibrr Records (Nantes)''{br}{br}'''NANTES IS NOISE'''{br}with Mathias Delplanque, Semantik, Clinch, Wehwalt, Formanex, Jenny Pickett, Keith Rowe, Jérôme Joy, Morosphynx, Anthony Taillard, Julien Ottavi, Dominique Leroy, Thomas Tilly, Luc Kerléo{br}{br}----'''http://fibrr.apo33.org/ '''{br}'''http://www.apo33.org/records/doku.php?id=news '''  {br}{br}|
|2 '' '''Hum''' est une pré-version d'un extrait d'une œuvre électronique en cours d'une durée d'une quarantaine de minutes. '''Hum''' joue sur des transformations continuelles de plusieurs masses sonores, minimales et très bruitées créant des espaces et des énergies à partir de la physicalité du son. Cette œuvre dans sa totalité demande un long temps immersif d'écoute et s'appuie sur un travail combinant improvisation et composition à partir de machines bouclées entre elles et de génération de sons par ordinateur.''{br}{br}''Fibrr Records en partenariat avec APO33 est heureux d’annoncer une nouvelle compilation pour célébrer la diversité et les talents locaux de la musique expérimentale et les arts sonores.{br}Sortie prévue Octobre 2012. http://fibrr.apo33.org/ ''{br}{br}---- '''Hum''' is a pre-version of a new on-going 40-mn electronic work. '''Hum''' is developing evolving noise sound masses from sound energy and physicality. It requires a long-time and immersive listening and it is combining both composition and improvisation processes based on looped sound devices and systems and on computer-generated sound.{br}{br} '''NANTES IS NOISE''' : Fibrr Records in partnership with APO33 is excited to announce a new compilation that celebrates the diversity of the local talents in experimental music and sound arts.{br}Available Octobre 2012. http://fibrr.apo33.org/ {br}{br}---- {br}{br}|

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{html}
<TABLE WIDTH="100%" BORDER="0"><TR><TD VALIGN="top" WIDTH="60%">
<small><b>HUM (pre-version, excerpt) (2012)</b> </small><br>
<object type="application/x-shockwave-flash" data="webs/dewplayer-vol.swf" width="350" height="20" id="dewplayer" name="dewplayer">
<param name="wmode" value="transparent" />
<param name="movie" value="webs/dewplayer-vol.swf" />
<param name="flashvars" value="mp3=http://joy.nujus.net/files/mp3/2012_HUM_excerpt.mp3&amp;bgcolor=FFFFFF&amp;showtime=1&autoplay=0&autoreplay=0&volume=100" />
</object><br><br>
<small><i><b>Listen on your loudspeakers or headphones</b></i></small>
</TD></TR>
</TABLE>
{/html}
{br}---- {br}{br}




{br}{br}{br}{br}{br}{br}
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!! 2012-08-15

|hlt [../files/img/20120815_oboro.jpg|../files/img/20120815_oboro_l.jpg|Lewis Kaye on TTVP, June 2011]{br}[../files/img/20120815_oboro2.jpg]|hl '''''Reanimating Audio Art: A Nanocuratorial Event''''' {br}{br}A curated event by Lewis Kaye{br}2012 OBORO Writing Audio Art residency{br}''Un événement organisé par Lewis Kaye'' {br} ''dans le cadre de sa résidence d'écriture Art Audio 2012 au Centre OBORO''{br}{br}---- with the presentation of /''avec la présentation de'' : '''Pièce Stéréophonique pour clarinettes enregistrées ''' (1995) & '''Pour JW''' (1998) {br}{br}---- '''Wednesday, August 15 @ 7PM''' {br}at '''Flevoland, 588, rue Charon (angle Wellington), Montréal'''{br}{br}{br} http://wwww.oboro.net/ {br} http://www.aelab.com/flevoland/ {br}---- {br}{br}|
|2 Lewis Kaye and OBORO Media Arts Centre cordially invited you to participate in '''Reanimating Audio Art: A Nanocuratorial Event''', an evening to explore some fundamental questions about the audio art archive.{br}This event is part of the 2012 OBORO Writing Audio Art residency. Central to Lewis's residency project is the premise that the experience of audio art is fundamentally conditioned by both the technological apparatus we use to reproduce it and the space through which we come to hear it. In other words, the sound of an audio work itself changes with the conditions of its reanimation. This, of course, could be considered a fundamental problem for an audio art archive, where sound works are solidified into very particular material artifacts, and require a complex technical system in order to be heard again. Yet rather than see this is a problem, what if we see this as an open question to explore and exploit ?{br} What if we were to think of an archive in an extended sense, as a network and community ?{br} The evening is intended to be multifaceted :{br} • a social encounter with the OBORO audio art archive in the form of a pop-up exhibition of archival audio art{br} • a nanocurated lab where artists who have worked with OBORO have the opportunity to reanimate, reposition, recompose and reengage their archival work{br} • an event where all are active participants, where boundaries between artist and audience, critic and theorist, maker and listener, become somewhat blurry {br} • a space for, listening, hearing, play and discussion. {br} Please move about the room, attend to the works in whatever way you prefer, and talk about what you hear and why you are hearing it.{br}{br}{small}'''Lewis Kaye, writer/researcher in residence and Stéphane Claude, Head of Research, Audio Sector at OBORO'''{/small}{br}{br}[../files/img/20120815_oboro3.jpg]{br}{br}---- '''Stereophonic piece for recorded clarinettes''' (1995){br}''digital editing and mixing. Realisation at the studio audiolab Villa Arson Nice (France). Clarinet player : François Dutreuil.''{br} Produced in 1995 at the occasion of the collective exhibition Murs du Sons / Murmures which took place at the Villa Arson Contemporary Art Center in Nice, this very physical and immersive work specifically plays with the listening place and space. The musical composition is based on sequences of frequencies' beatings that are appearing in the room where you're listening to it.{br}{br} '''''Pièce Stéréophonique pour clarinettes enregistrées''' (1995){br}montage et mixage numériques. Réalisation studio audiolab Villa Arson Nice (France). Clarinettiste : François Dutreuil.''{br} ''Réalisée en 1995 pour l'exposition Murs du Son / Murmures au centre d'art contemporain de la Villa Arson à Nice, cette œuvre, très physique et immersive, joue spécifiquement avec l'espace d'écoute via la lecture sur un support cd. La composition est basée sur les séquencements de battements des fréquences qui apparaissent dans l'espace dans lequel vous l'écoutez.''{br}{br}{br} '''For JW (1998)'''{br} ''for electronic sounds. Realisation at the studio audiolab Villa Arson Nice (France).''{br} For JW is a work for electronic sound to be played on a stereophonic system ; each sound channel, right and left, is independant from the other. Designed for a spatial sound system that was connected to a video installation (titled Oktogon - Sonne) by the German artist Jürgen Waller and which has been shown several times in Europe, this work is entirely mobilizing the listening space. The combinations of frequencies (around 80 Hz) in space and according to the position of the loudspeakers cause acoustic beatings that the listener can vary and experience by moving into the room or by simply turning the head.{br}{br} '''''Pour JW''' (1998){br}pour sons électroniques. Réalisation studio audiolab Villa Arson Nice (France).''{br} ''Pour JW est une œuvre électronique destinée à être jouée en stéréophonie, chaque canal, droit et gauche, étant indépendant. Conçue pour un dispositif spatial sonore lié à une installation vidéo (Oktogon - Sonne) de l'artiste allemand Jürgen Waller présentée plusieurs fois en Europe, cette œuvre mobilise entièrement l'espace d'écoute. La conjonction des fréquences (autour de 80 Hz) dans l'espace selon la position des haut-parleurs provoque des battements acoustiques que l'auditeur peut faire varier en bougeant dans l'espace ou simplement en tournant la tête.''{br}{br}|

{html}
<TABLE WIDTH="100%" BORDER="0"><TR><TD VALIGN="top" WIDTH="60%">
<small><b>1. Piece Stereophonique pour clarinettes enregistrées (1995)</b> </small><br>
<object type="application/x-shockwave-flash" data="webs/dewplayer-vol.swf" width="350" height="20" id="dewplayer" name="dewplayer">
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</object><br><br>
</TD></TR>
</TABLE>
<TABLE WIDTH="100%" BORDER="0"><TR><TD VALIGN="top" WIDTH="60%">
<small><b>2. Pour JW (1998)</b> </small><br>
<object type="application/x-shockwave-flash" data="webs/dewplayer-vol.swf" width="350" height="20" id="dewplayer" name="dewplayer">
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<param name="flashvars" value="mp3=http://joy.nujus.net/files/mp3/1998_pourjw.mp3&amp;bgcolor=FFFFFF&amp;showtime=1&autoplay=0&autoreplay=0&volume=100" />
</object><br><br>
<small><i><b>Listen on your loudspeakers or headphones</b></i></small>
</TD></TR>
</TABLE>
{/html}

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!! 2012-07-18

|hlt [../files/img/201207_synema1.jpg|../files/img/201207_synema1_b.jpg]{br}[../files/img/201207_synema2.jpg|../files/img/201207_synema2_b.jpg]|hl '''''SYNEMA (5)''''' {br}{br}''Live online audio streaming work''{br}Specially produced for WLD2012{br}''Réalisé spécialement pour l'événement WLD2012''{br}{br}---- '''"Acousticking" the Internet / ''L'internet acoustique'''''{br} {br}{br}{br} http://nocinema.org/synema/synema5/ {br}http://nocinema.org/synema/ {br}http://www.worldlisteningproject.org/  {br}{br}---- '''--> [More info|nocinema]'''{br}---- {br}{br}[../files/img/201207_wlp2.jpg][../files/img/201207_wld2.jpg]|
|2 Synema (5), a live streaming audio new work on a web black interface. This work is using creation of a-synchronicities (delays, phasing, etc.) live generated by variations of Internet routings and artefacts and by playing simultaneously 12 times the same live audio streaming flux sent by the web microphone set up at my home. This work is questioning the Internet “space” such as an “acoustic space”. This live and streamed field recording is an attempt to test a live field streaming issued from synchronicity (controlled by the software on the server) and a-synchronicities (generated by the variations of routings and accesses on Internet, such as sonic “reflections”). Time after time these variations are continuously active and evolutive. Listening to a live distant location is revealing an in-between space with its own properties. As the same time, this sound flux listened at a distance is making us focusing on (fortuituous & associated) interactions between our local sound ambiance and the distant location.{br}{br}''Sur le projet général Nosynema : {br}« Ce prototype se base sur le principe de nocinema.org en testant des configurations de synchronicité à partir de captations en direct (vidéo et audio) dans des lieux répartis (et interconnectés par les programmes que j'ai construits). SYNEMA crée de la synchronicité à partir : - de l'association à la volée d'images vidéos et de sons qui sont indépendants et en direct, à l'aide des techniques de streaming, - du lancement du programme de synchronisation sans qu'il soit identique à chaque fois, - et de la lecture via l'interface de ces médias reçus. SYNEMA crée du réel par l’association de médias.''{br}''Pour accéder aux projets SYNEMA : http://nocinema.org/synema/ ''{br}{br}{br}{small}'''Research residency / Résidence de recherche : NT2 lab UQÀM Montreal - Variable Geographies / Géographies Variables - jun./july 2012'''{/small}{br}{br}|


|[../files/img/201207_fma.jpg]{br} {small}From [Free Music Archives|http://freemusicarchive.org/member/dvd/blog/World_Listening_Day_2012]{/small}|[../files/img/201207_tpu.jpg]{br} {small}From [Tokyo Phonographers Union|http://www.tokyophonographersunion.com/?p=142]{/small}|[../files/img/201207_es.jpg]{br} {small}From [Environmental Sounds|http://environmentalsounds.blogspot.fr/]{/small}|[../files/img/201207_51deg.jpg]{br} {small}From [51degreesnorth|http://www.51degreesnorth.net/joe/archives/1579/]{/small}|[../files/img/201207_aporee.jpg]{br} {small}From [aporee/udo noll|http://aporee.org/maps/work/projects.php?project=worldlisteningday2012]{/small}|

|{br}{br}'''Others :''' {br}http://www.radiopaisagem.com/ {br}[Occupy the Ocean|http://www.elephantjournal.com/2012/05/occupy-the-ocean-wallace-j-nichols-phd/]{br}http://oceanrevolution.org/ {br}[Pauline Oliveros : Occupy Air, for the People's Microphone developed at the Occupy Wall Street protest, which is an unamplified "call and reverberate tactic", she says, "that is being used in very creative, strategic ways".|http://www.paulineoliveros.us/uploads/1/0/5/3/10530407/conversation_with_john_luther_adams.pdf] {br}http://soundstudiesblog.com/2012/07/18/listening-to-disaster-our-relationship-to-sound-in-danger/ {br}[Andrea Polli: How can sonification help us understand climate change?|http://soundstudiesblog.com/2012/07/18/listening-to-disaster-our-relationship-to-sound-in-danger/] {br}[Peter Cusack : Sounds from Dangerous Places|http://soundstudiesblog.com/2012/07/18/listening-to-disaster-our-relationship-to-sound-in-danger/] {br}[O Colecionador de Sons|http://greenfieldrecordings.yolasite.com/audio-2012.php] {br}http://amswkkwne.blogspot.fr/2012/07/maizing-session-with45.html {br}[Peter Cusack : Klang Orte Berlin/Berlin Sonic Places|http://sonic-places.dock-berlin.de/] & http://www.dock-berlin.de/?p=820 {br} http://soundcloud.com/groups/world-listening-project |

{br}---- '''--> [More info|nocinema]'''{br}---- {br}{br}





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!! 2012-07-05

|hlt [../files/img/20120703_CKUT-FM.jpg]{br}[../files/img/20120703_dogs.jpg]|hl '''''Courses de chevaux, courses de chiens''''' {br}{br}''Live radio performance''{br}Éric Létourneau / Jérôme Joy{br}{br}---- '''L'Air du Diable'''{br}CKUT FM, radio, Montréal{br}11:00pm{br}performance : 11:40pm --> 1:00am{br}---- non-profit campus community radio station at McGill University{br}{br}Live streaming : '''http://stream.ckut.ca:8000/903fm-192-stereo ''' {br}{br}Recordings :{br}'''http://archives.ckut.ca/128/20120705.23.00-24.00.mp3 '''{br}'''http://archives.ckut.ca/128/20120706.00.00-01.00.mp3 '''{br}{br}{br} http://ckut.ca/  {br}{br}---- '''--> [More info|JJEL]'''{br}---- {br}{br}|
|2 ''^[...^] violence de fer & bastons à trait, course de chiens & vols d'oiseaux, rets ou filets, lacqs, pièges, trebuchets, cages, gluz & empoisonnemens ^[...^] (Guillaume de la Taissonnière, Livre de la Chasse, 1556)''{br}{br}''Écrivons l'temps dans l'espace ! démontrons sa course anastasiparacyclométaparcisplendide! L'ENTENDEUR DU MONDE. Désignons le temps par du mouvement ! L'ENFANT HUIT DE CORPS. Montrons-le d'I'index. ADRAMÉLECH.(Valère Novarina, L'Origine Rouge, 2000)''{br}{br}''Bilan provisoire des courses : rat, bœuf, tigre, lapin, dragon, coq, serpent, cheval, chèvre, singe, ^[...^] , chien, des échanges ou mutilations d'appendices, des cocoricos peu glorieux... Eût-on cru que la vie de ces animaux était si mouvementée... (Légende chinoise des douze signes du Zodiaque, par Shēng Xìao Gù Shì)''{br}{br}[../files/img/20120703_jj3.jpg|../files/img/20120703_eljj.jpg][../files/img/20120703_el3.jpg|../files/img/20120703_eljj.jpg]{br}{small}click to enlarge{/small}{br}{br}---- '''--> [More info|JJEL]'''{br}---- {br}{br}|




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!! 2012-07

|hlt [../files/img/201207_floodtide1.jpg]{br}[../files/img/201207_floodtide2.jpg]|hl '''''FLOOD TIDE''''' {br}{br}''by John Eacott, Natasha Barrett, Jérôme Joy''{br}{br}---- Live sonification of the water flow{br}''Sonification en temps réel du flux de la marée (de La Loire)''{br}---- ''Sélectionné pour l'événement Le Voyage à Nantes LVAN, Nantes 2012''{br}'''''Projet annulé par LVAN'''''{br}{br}Commissioned by LVAN Le Voyage à Nantes / A Trip to Nantes 2012{br}'''Cancelled project'''{br}{br}{br} http://informal.org/ {br}http://www.levoyageanantes.fr/  {br}{br}---- '''--> [More info|FLOODTIDE]'''{br}---- {br}{br}|
|2 '''Flood Tide''' is a musical performance generated by the flow of tide. Using a sensor in the water and custom software which converts the gradually changing data into notation read by musicians the resulting performance is a musical sonification of tidal flow. It is a work that has arisen from interests in music, computing and the sea.{br}Flood Tide is a live concert. The instruments are generally acoustic no electronic sound need be involved. At a glance it appears to be a regular concert with musicians reading a pre-composed and rehearsed score. However, the music has not been pre-composed or rehearsed, rather, it is generated by the interaction of river and computer algorithms.{br}{br}'''''Flood Tide''' est une performance musicale dont le principe est généré et piloté par les variations de flux de la marée. À l'aide de l'utilisation d'un capteur immergé et d'un logiciel spécifique qui convertit les variations des données captées en partition jouée par des musiciens, cette performance correspond à une sonification musicale des flux et reflux de marée. Il s'agit d'un travail qui se situe à la croisée de la musique, de l'informatique et de la vie maritime.{br}Flood Tide est un concert en direct. Les instruments utilisés sont généralement acoustiques, et il n'y a pas besoin de faire appel à des sons ou des instruments électroniques. À première vue la performance semble être un concert traditionnel avec des musiciens suivant une partition musicale “déjà” composée. Alors qu'en fait, la musique de Flood Tide n'a été ni pré-composée ni répétée, mais elle est générée en direct par l'interaction entre les variations de la marée et les algorithmes informatiques. ''{br}{br}---- {br}{br}'''Previewed (but not yet produced) events :'''{br}---- - '''Full 6 hour performance''' on the courtyard at the front of the Palais de Justice, Ile de Nantes, involving a large group of more 150 performers including orchestral musicians, voices, brass band, Breton drummers and bombard / fanfare musicians{br}- '''Flood Tide Online''' will allow the tide-generated notation to be available on the Internet to the public and to musicians around the world, for the duration of the festival. The Flood Tide scoring system will also be made available as a free iPhone / Android app for members of the public to download and join in on voices or instruments during the loudest central portion{br}- a series of '''5 one-hour Flood Tide performances''' over one week at Quai des Antilles, Ile de Nantes, involving thirty musicians from local music schools and the conservatory of Nantes, and members of the former band [Test Dept|http://testdept.org.uk/]{br}- '''Flood Tide Orchestra''' : a concert performance of a segment (say 20 to 60 minutes) of live tide performed at the Cité des Congrès concert hall by the ONPL (Orchestre National des Pays de la Loire, conducted by John Axelrod){br}- '''Flood Tide Pavilion''' : the set-up of a permanent place where it will be possible to follow the live score and for members of the public to play it when they wish. This pavilion must be located close to the banks of the Loire and could host 5 to 10 musicians.{br}{br}[../files/img/201105_floodtide3.jpg]{br}{br}---- '''--> [More info|FLOODTIDE.fr]'''{br}---- {br}{br}|





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!! 2012-06-22

|hlt {small}click to enlarge{/small}{br}[../files/img/20120622_sbrlsls3.jpg|../files/img/20120622_sbrlsls3_team_8.jpg]|hl '''''SOBRALASOLAS ! - episode 3''''' {br}{br}''Live Radiopeneara''{br}''Piloté par /'' Propelled by Björn Eriksson{br}Commissioned by GRIM Marseille (F) Jun 2012{br}{br}---- Live performance, with streaming parts between Montreal and Marseille{br}Marseille (F), GRIM - Sons de Plateaux #6 - June 22, 2012{br}Residency at GRIM, Marseille (F){br}---- Premiere with{br}Caroline Bouissou (caroline), Björn Eriksson (miulew), Nathalie Fougeras (...), Emmanuelle Gibello (miss purple),{br}and simultaneously in Montreal : Jérôme Joy (jerome), André Éric Létourneau (algojo)(algojo){br}{br}'''http://sobralasolas.org/ ''' {br}{br}{br} http://www.grim-marseille.com/grim/Sons_de_Plateaux.html {br}http://www.grim-marseille.com/grim/SdP-22juin.html {br}{br}---- '''--> [More info|Sobralasolas]'''{br}---- {br}{br}|
|2 '__English version__'{br}The title Sobralasolas! is taken from the novel Finnegans Wake by James Joyce. SOBRALASOLAS! does not have a preestablished scenario, tells no story and is not a documentary. It is rather a place for glossolalies and echolalias, on-the-fly recordings and collected improvisations. SOBRALASOLAS! combines collected and improvised sounds, with the aim of creating a new listening and auditory environment, which is both fictional and real, time-specific and site-specific. The participating artists could be all located at different places around the world, and they improvise from there, orienting themselves only to a jointly developed score and/or to a performance driven by listening and by intuitive playings. Nobody knows what could happen or not.{br}A continuation of the exploratory works of the Sobralasolas! a radio opera of live, streamed and recorded sounds, a collaborative project initiated in 2007 by Jerome Joy for a dynamic group of players. Each episode brings new perspectives around the collaborative ways to work on soundart / radiophonic / electronic music / improvisation both at distance and at near, telematic and direct.{br}For this third episode / "Mirror works" the group are working around the concept of mirrors. Mirrors are affecting the writing and composing. Episode 3 will are resulting in a mirrored performance where players are interacting and reacting through mirror interfaces according to a score which partly will be improvised, partly reflecting the sounds and texts and harmonics, partly reflecting the physical interfaces of mirrors. The coordinator of episode 3 is Björn Eriksson, one of the players in Sobralasolas team since 2007. Players for episode 3 are: Caroline Bouissou, Björn Eriksson, Nathalie Fougeras, Emmanuelle Gibello, Jérôme Joy and André Éric Letourneau.{br}{br}'''__French version__'''{br}''Hormis être une expression tirée d'un roman de James Joyce, qui lui même s'est inspiré d'une valse de José Juventino Rosas, Sobralasolas! est un "radio-opéra live". Ce projet initié en 2007 avec pour but de réunir plusieurs artistes internationaux, n'est ni une fiction, ni un documentaire radiophonique. La série d'épisodes n'a pas de scénario préétabli ni d'histoire à raconter. Mais Sobralasolas collecte et mélange sons enregistrés lors de field recordings (enregistrements sur le terrain), improvisations réalisées en direct et tout autre type d'interactions sonores allant de la création électroacoustique à une narration contextuelle ou aléatoire. L'idée du projet est de faire émerger à travers télescopages et croisements, concrètement et virtuellement (par une collaboration à distance), un univers où le temps, l'espace, la fiction et la réalité se confondent dans un contexte déformé et aformel.'' (GRIM){br}''Dans la continuation des oeuvres exploratoires de Sobralasolas!, initié en 2007 par Jérôme Joy, où chaque épisode apporte de nouvelles perspectives dans le travail de collaboration dans les champs du Sound Art, des arts radiophoniques et de la musique électronique. Pour ce troisième épisode, le groupe travaillera sur le thème du miroir. Les miroirs interfèrent avec l'écriture et la composition, et Mirror Works sera le résultat d'une performance où les musiciens interagissent et réagissent avec un réseau de miroirs, où les parties pourront être des improvisations, des "réflexions" sonores ou textuelles, ou encore la réflexion optique des miroirs en elle-même.'' (Björn Eriksson){br}{br} |
{html}
<iframe src="http://player.vimeo.com/video/44567670?title=0&amp;byline=0&amp;portrait=0&amp;badge=0&amp;color=ffffff" width="500" height="275" frameborder="0" webkitAllowFullScreen mozallowfullscreen allowFullScreen></iframe> <p><a href="http://vimeo.com/44567670">Sobralasolas ! • SONS DE PLATEAUX #6 • MONTEVIDEO • MARSEILLE</a> from <a href="http://vimeo.com/legrim">GRIM</a> on <a href="http://vimeo.com">Vimeo</a>.</p>
{/html}

{br}---- '''--> [More info|Sobralasolas]'''{br}---- {br}{br}



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!! 2012-06-16

|hlt [../files/img/20120616_ubiquite_p.jpg|../files/img/20120616_ubiquite.jpg]{br}{br}|hl '''''Performance / concert''''' {br}{br}''Festival L'Écho d'un Fleuve, 2012''{br}'''Parc des Pompiers (Dubuc / Lorimier (Ontario E))'''{br}'''Montreal'''{br}16 juin - 8.30pm{br}{br}---- Programme :{br} http://www.peristylenomade.org/sites/default/files/programme_2.pdf{br}http://www.peristylenomade.org/ {br}---- {br}{br}|
|2 Le Péristyle Nomade mobilise artistes et créateurs pour réaliser des œuvres qui revalorisent et alimentent les rouages de nos communautés. Il met en place des plates-formes de diffusion alternatives ; l’art interdisciplinaire s’y affirme par des interventions impromptues, des dons d’œuvres éphémères ou durables, et des événements rassembleurs.{br}Laissant libre cours au métissage des disciplines, l'art urbain, l'art hybride, les performances et les nouvelles technologies s’insèrent dans le paysage urbain, tout en favorisant le dialogue avec la communauté. L'approche repose sur un ensemble d'interventions tantôt anonymes, tantôt revendiquées, s’affichant en tant qu’œuvres d'art dans l’espace urbain. {br}Le Péristyle Nomade est aussi un agent de transformation. Par le biais des arts, il redonne leur beauté aux espaces abandonnés, encourage l’appropriation de l’espace public, et crée un environnement fécond où peuvent se développer le rapprochement social et les principes d'autogestion. {br}{br}{small}Remerciements à Catherine Laronde, Élise Hardy, Nicolas Rivard, Max Stein {/small}{br}{br}[../files/img/20120616_ubiquite2_p.jpg|../files/img/20120616_ubiquite2.jpg] [../files/img/20120616_ubiquite3_p.jpg|../files/img/20120616_ubiquite3.jpg]{br}---- {br}{br}|




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!! 2012-06

|hlt [../files/img/201206_LOGO_nt2.jpg]{br}[../files/img/201206_LOGO_uqam.jpg]{br}[../files/img/201206_LOGO_geo.jpg]|hl '''''Résidence de recherche''''' {br}{br}''au laboratoire NT2 UQÀM Montréal''{br}'''dans le cadre du programme Géographies Variables'''{br}du 1 au 30 juin{br}{br}---- Research residency{br} at NT2 lab, UQÀM Montréal{br}---- {br}{br}http://nt2.uqam.ca/ {br} http://incident.net/geo/wordpress/?page_id=2 {br}{br}---- '''--> [More info|nocinema]'''{br}---- {br}{br}|
|2 |
*''''__[Synema (2012)|http://nocinema.org/synema/]__'''', ''par Jérôme Joy'' - ''juin. 2012''
** ''''__[Synema 1 (2012)|http://nocinema.org/synema/synema1/]__'''', '''''filmer le vent'''''/ '''filming the wind''' — version pour une webcam et un microphone en direct ''(version for two live distant locations in time / live streaming video webcams & selected sound by a live webmicrophone)''
** ''''__[Synema 2 (2012)|http://nocinema.org/synema/synema2/]__'''', '''''filmer le ciel'''''/ '''filming the sky''' — version pour trois webcams juxtaposées et un microphone en direct ''(version for three live distant locations in time / live streaming juxtaposed video webcams & selected sound by a live webmicrophone)''
** ''''__[Synema 3 (2012)|http://nocinema.org/synema/synema3/]__'''', '''''espaces superposés (1)''''' / '''surimposed locations (1)''' — version pour deux webcams superposées et un microphone en direct ''(version for three live distant locations in time / live streaming video webcams & selected sound by a live webmicrophone)''
** ''''__[Synema 4 (2012)|http://nocinema.org/synema/synema4/]__'''',  '''''espaces superposés (2)''''' / '''surimposed locations (2)''' — version pour deux webcams superposées et deux microphones en direct ''(version for four live distant locations in time / live streaming video webcams & selected sound by live webmicrophones)''
** ''''__[Synema 5 (2012)|http://nocinema.org/synema/synema5/]__'''',  '''''l'internet acoustique''''' / '''"acousticking" the Internet''' — version sans webcam : Le même lieu écouté simultanément 12 fois à l'aide d'un microphone ouvert en direct et en streaming''(version with no webcam : The same location listened in time - simultaneously 12 times - live sound by a webmicrophone)'' — (''Specially produced for WLD 2012'')
{br}{br}---- '''--> [More info|nocinema]'''{br}---- {br}{br}




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!! 2012-05-19

|hlt [../files/img/201205_alphabetville.gif]{br}[../files/img/201205_alphabetville2.jpg]|hl '''''Rencontres "Ceux Qui S'Organisent"''''' {br}{br}''Organisées par Alphabetville''{br}{br}'''''avec : Franck Cormerais, Emmanuel Verges, Mireille Batby, collectif APO33, collectif PING, Jérôme Joy'''''{br}{br}''En collaboration avec ARPAN et dans le cadre de « 48h chrono » et du programme "Le Peuple Manque-t-il ?".''{br}{br}---- '''Roundtable "How People Organize Themselves"'''{br}organized by Alphabetville{br}'''with the participation of : Franck Cormerais, Emmanuel Verges, Mireille Batby, collectif APO33, collectif PING, Jérôme Joy'''{br}{br} '''Samedi 19 mai, à 15H00'''{br}'''Hall Seita, Friche Belle de Mai, Marseille (F)''' {br}{br}http://www.alphabetville.org/rubrique.php3?id_rubrique=34 {br} http://www.alphabetville.org/article.php3?id_article=174 {br}---- {br}{br}|
|2 ''La création artistique nécessite des modes de production correspondant à ses activités et pratiques. Institués, encadrés, médiatisés,... ou alternatifs, singuliers, collectifs, les artistes trouvent des organisations ou organes convenant à leur travail, sinon ils les inventent. Que se passe-t-il dans les pratiques artistiques et culturelles liées au numérique et qu’est-ce qui est à l’œuvre dans la culture du numérique qui vient ? Technologies industrielles, tendant à couvrir l’ensemble des mediums et des formes d’expression, elles imposent ou supposent une économie, un devenir public, une circulation, des réseaux, qui lui sont propres, et par effet distribuent une situation nouvelle. Mais où se retrouve sempiternellement la problématique de la domination ou du partage. A travers quelques propositions telles qu’elles se développent à partir de la culture libre, une discussion et un échange sur ces processus organisationnels et leurs perspectives, avec des points de vue historiques et théoriques, des témoignages d’expériences, des documents, des présentations d’ici et d’ailleurs. ''{br} {small}'' '''Modérateurs''' : Colette Tron, Alphabetville ; Emmanuel Vergès, ZINC''{/small}{br}{br}{small}''Alphabetville développe conjointement des activités de recherche théorique et de création artistique. Les questionnements se situent autour des notions d’auteur et d’écriture, de langages et de medias, et les réalisations se matérialisent sur divers supports techniques''. {/small}{br}{br}---- |


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!! 2012-05-12/13

|hlt [../files/img/201205_canal1.jpg|../files/img/201205_canal1_l.jpg][../files/img/201205_canal2.jpg|../files/img/201205_canal2_l.jpg]{br}{small}click to enlarge{/small}|hl '''CANAL''' {br}{br}'''Création''' / '''''New work''''' {br}{br}'''Festival SonoR 2012'''{br}{br}'''Festival de création radiophonique et sonore''' {br} '''''Radio & Sound Festival'''''{br}'''Histoires d'Ondes & JetFM''' {br}{br}'''12 & 13 mar 2012'''{br}'''Nantes (F)'''{br}{br}http://www.histoiresdondes.fr/sonor-2012-7eme-volume_a34.html  {br}http://www.jetfm.asso.fr/ {br}---- {br}{br}|
|2 '' '''Canal''' est une œuvre électronique jouée en direct dans un environnement particulier : sur une péniche naviguant entre le Lieu Unique, le canal Saint-Félix et une partie de la rivière l'Erdre. Les auditeurs munis de casques stéréo sont les passagers et écoutent au fil de l'eau en plein air (8 voyages sur les deux journées, 8 improvisations en deux jours, 12 auditeurs par voyage). Le principe suivi par la musique jouée est celui, d'une part, de l'écoute'' physique'', entre la sensation du bateau (le drone puissant de la péniche) et celle des'' corps'' fendant l'air lors du déplacement sur l'eau, et, d'autre part, de la tension entre'' mobile'' et'' immobile'' : la mobilité de la navigation et l'immobilité des passagers ; le paysage se déroulant et les matières sonores immersives de '''Canal''', d'autant plus qu'elles sont écoutées au casque, qui oscillent continuellement et qui constituent au fur et à mesure une musique hypnotique.''{br} {small}Photos : Loïc Chusseau{/small}{br}{br}'''Canal''' is a live electronic music played into a singular environment : a canal boat sailing between Le Lieu Unique, the Saint-Felix canal and the river L'Erdre. Listeners are equipped with stereo headphones and listen to with the stream (8 trips on two days, 8 improvised sets in 2 days, 12 listeners per trip). The principle followed by the music is, firstly, that of a ''physical'' listening out in the open, between the sensation of the boat (the powerful drone of the canal boat's engine) and that of the ''body'' through the air when moving on the water, and, on the other hand, the tension between ''mobile'' and ''motionless'' : mobility of navigation and the immobility of passengers ; the unfolding landscape and the immersive sounds of '''Canal''', especially because we listen to with headphones, which continuously oscillate and which progressively develop a hypnotic music.{br}{br}---- |


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!! 2012-05

|hlt [../files/img/201205_nocinema.jpg|../files/img/201205_nocinema_l.jpg]|hl '''NOCINEMA.ORG''' {br}{br}'''In Abécédaire du Web'''{br}{br}'''Laboratoire NT2'''{br}{br}'''Nouvelles Textualités / Nouvelles Technologies''' {br} '''UQÀM Montréal''' {br}{br}'''à partir de mai 2012'''{br}{br}http://nt2.uqam.ca/expositions/abecedaire/observatoire  {br} http://nt2.uqam.ca/repertoire/nocinema/media {br} http://nt2.uqam.ca/sites/nt2.uqam.ca/files/abecedaire_observatoire.pdf{br}{br}---- '''--> [More info|nocinema]'''{br}---- {br}{br}|
|2 '' Montréal, le 22 mai 2012 – Le Laboratoire NT2 (UQAM) lance sa première exposition en ligne sur son site Web, Abécédaire du Web. Fondé en 2005, le NT2 de l’UQAM s’intéresse à l’étude, la création et l’archivage de nouvelles formes de littératures et d’arts hypermédiatiques.  http://nt2.uqam.ca.{br} '''Nocinema''' de Jérome Joy (1999) propose, dans un renversement intéressant, le flux, la composition sonore et la programmation comme cinéma à distance.  Reprenant à son profit la phrase «Tout ce qui bouge sur un écran est du cinéma»  de Jean Renoir, l’œuvre fait du Web un «anti cinéma», ou «cinéma improbable» selon Joy, qui reprend, en les actualisant par des stratégies de remixage, d’innombrables données diffusées en continu par diverses Webcaméras placées un peu partout sur la planète.'' (Joanne Lalonde){br} ''L'Abécédaire du Web est le premier projet de commissariat en ligne conçu et diffusé par le Laboratoire NT2. Cette exposition virtuelle propose un parcours exploratoire en vingt-six rubriques ou thématiques qui visent à mettre en valeur les enjeux esthétiques et critiques de la création hypermédiatique. Commissariat et textes: Joanne Lalonde. Ce projet a été soutenu par le Centre de recherche sur le texte et l'imaginaire FIGURA, le Fonds de recherche du Québec - Société et culture, et le Fonds Canadien pour l'innovation.'' {br}{br}---- '''--> [More info|nocinema]'''{br}---- {br}{br}|



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!! 2012-05

|hlt [../files/img/201205_AIS2.jpg|../files/img/201205_AIS2_l.jpg|AI & Society]|hl ► '''What NMSAT says about sonification''' {br}{br}'''In Sonification (what, where, how, why)'''{br}{br}'''Special issue (Locus Sonus, Peter Sinclair, guest editor)'''{br}{br}'''''Actes du Symposium #6 (2010). Publication en collaboration avec le LAMES et le CRiSAP (Univ. of the Arts London) dans la revue AI&Society (Springer) n° 27.2, en 2012.''''' {br} '''AI & Society Special issue (Springer), nr. 27:2, May 2012. Proceedings of the Locus Sonus Symposium #6 (2010). In collaboration with LAMES (Sociology lab), and CRiSAP Univ. of the Arts London.''' {br}{br}http://www.springerlink.com/content/0951-5666/27/2/  {br} http://locusonus.org/w/?page=Pub {br}Download the paper : http://locusonus.org/publi/2010_JOY_NMSAT_Sonification_AI&S_final_eng.pdf.zip {br} Download an unabridged version : http://locusonus.org/publi/2010_JOY_NMSAT_Sonification_AI&S_eng.pdf.zip{br}---- {br}{br}|
|2 '__Issue abstract__' :{br} Artistic practice relating sonification to environments - Over recent years the use of data sonification has become increasingly widespread. There is a new or perhaps renewed consciousness of the particularities of aural perception, and we are learning to consider clicks, beeps, varying pitches or chords as carriers of significant information. Although much of this evolution is taking place in the technical realm, as a way of enhancing a user’s perception of important data, notably when their other senses are occupied (doctors during surgery for instance), interest in data sonification is also increasingly apparent in the realms of art and music. Artists are using sonification to introduce "real world", "real time" elements into their work, and composers are abandoning human decision making and fixed scores to leave space for variations derived from incoming data.{br}{br}'__Paper abstract__' : (What NMSAT says about sonification){br}NMSAT “Networked Music & SoundArt Timeline” is simultaneously a historical documentary database and a monitor of the evolution of networked music and sound art. Jerome Joy initiated the project in 2008 as part of Locus Sonus’ research program. The aim is to provide an overview of practices and techniques in the realm of networked music and sonic performance, from ancient history to the present day, through a collection of references to theoretical and critical texts, thereby offering a valuable resource available to artists and researchers. A future version of NMSAT will be publicly accessible online, open to contributions and collectively moderated by an international college of more than sixty artists and researchers. It will also become an editorial platform for analytical studies and other projects related to sound transmission and distance listening.{br}This article presents a sample of references issuing directly from the existing NMSAT database. The method employed – that of systematically probing the database - reveals forms of sonification but also hypothetical premises of sonification, covering the period from ancient times to the beginning of the twentieth century. The following are some of the categories of sonification that have emerged as a result of this search: Natural phenomenon & meteorology to sound (autophones); Image to sound; Text & communication to sound; Human & machine activities to sound (auditing); Localisation to sound (sonar); Architecture & geometry & abstract proportions to sound (scalization, transcription, & spatialization); Energy to sound; Human body to sound; Distance to sound (distance listening); Movement to sound (holophony, kynophony); Interpreted observations to sound (naturalist music, transpositions & analogies, paraphrasing). The search also uncovered other principals and practices in the vicinity of sonification including: audification, auditing, auscultation, auralization, soniculation, transduction, mapping, earcons, auditory icons, sympathy, echometry, etc. It has been decided to summarise the results of « What NMSAT Has To Say About Sonification » in this special issue of AI&Society, access to the unabridged version of article is available here : http://locusonus.org/publi/2010_JOY_NMSAT_Sonification_AI&S_eng.pdf.zip .{br} '__Keywords__' : sonification history, distance listening, networks, audio art, networked music, timeline, database|

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|tl {small}''''__CONTENTS__''''{br}{br}'''Peter Sinclair''': 
Sonification: what where how why artistic practice relating sonification to environments. 173-175{br}{br}'''Stephen Barrass''': The aesthetic turn in sonification towards a social and cultural medium. 177-181{br}{br}'''Jean Cristofol''': 
Elephant fish and GPS. 183-187{br}{br}'''John Eacott''': 
Flood Tide: sonification as musical performance - an audience perspective. 189-195{br}{br}'''Peter Gena''': 
Apropos sonification: a broad view of data as music and sound. 197-205{br}{br}'''Scot Gresham-Lancaster''': 
Relationships of sonification to music and sound art. 207-212{br}{br}'''Florian Grond, Thomas Hermann''': 
Aesthetic strategies in sonification. 213-222{br}{br}'''Stuart Jones''': 
Now? Towards a phenomenology of real time sonification. 223-231{br}{br}'''Jerome Joy''': 
What NMSAT says about sonification. 233-244{br}{br}'''Richard Kronland-Martinet, Sølvi Ystad, Mitsuko Aramaki''': 
High-level control of sound synthesis for sonification processes. 245-255{br}{br}'''Andrea Polli''': 
Soundscape, sonification, and sound activism. 257-268{br}{br}'''Peter Sinclair''': 
Living with alarms: the audio environment in an intensive care unit. 269-276{br}{br}'''Lorella Abenavoli''': 
The Pulse of the Earth and sonification. 277-279{/small}|tl {small}{br}{br}{br}{br}'''Stephen Barrass''': 
Sonifications for concert and live performance. 281-283{br}{br}'''Jens Brand''': 
GP - We play the world - What do you play? 285-286{br}{br}'''John Eacott''': 
Instant music? Just add water. 287-288{br}{br}'''Scot Gresham-Lancaster''': 
Waveguide synthesis for sonification of distributed sensor arrays. 289-292{br}{br}'''Florian Grond''': 
Safety Certificate: an audification performance of high-speed trains. 293-295{br}{br}'''Stuart Jones''': 
Sonification: the element of surprise. 297-298{br}{br}'''Andrea Polli''': 
Atmospherics/Weather Works. 299-301{br}{br}'''Marty Quinn''': 
"Walk on the Sun": an interactive image sonification exhibit. 303-305{br}{br}'''Richard Kronland-Martinet, Thierry Voinier, David Calvet, Claude Vallée''': 
Cosmic ray sonification: the COSMOPHONE. 307-309{br}{br}'''Peter Sinclair''': 
RoadMusic. 311-313{br}{br}'''Atau Tanaka''': 
The sound of photographic image. 315-318{br}{br}'''Victoria Vesna''': 
Vibration matters: collective blue morph effect. 319-323{br}{br}'''Valentina Vuksic''': 
Tripping through runtime - Computer concrète. 325-327{/small}|
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!! 2012-03-24

|hlt [../files/img/201203_JOKTTJJEG.jpg|../files/img/201203_JOKTTJJEG_l.jpg]{br}{small}click to enlarge{/small}|hl '''JOKTTJJEG''' {br}{br}'''Julien Ottavi, Kasper T. Toeplitz, Jérôme Joy, Emmanuelle Gibello''' {br}{br}'''''Soirée Unique'''''{br}{br}'''''Symposium Locus Sonus'''''{br}'''Le Lieu Unique''' {br}{br}'''24 mar 2012'''{br}http://locusonus.org/  {br}http://www.lelieuunique.com/ {br}{br}---- '''--> [More info|JOKTTJJEG]'''{br}---- {br}{br}|
|2 {small}'''''SOIRÉE UNIQUE'' / EVENING SHOW : DEMOS - PERFORMANCES - VIDEOS - CONCERTS'''{br}''24 mars'' / March 24th{br}21h - 23h / ''entrée libre'' / free entrance{br}Le Lieu unique / foyer haut{br}http://www.lelieuunique.com/{br}''avec'' / with :{br}'''ximena alarcón''' / '''avatar orchestra metaverse''' / '''jérôme joy''' / '''julien ottavi''' / '''matthieu saladin''' / '''mariateresa sartori''' / '''kasper t. toeplitz''' /{br}''avec la participation exceptionnelle'' / with the special participation of :{br}''''__pauline oliveros__''''  / ''''__bill fontana__''''{br}guests : '''ione''', '''emmanuelle gibello'''{br}{br}''En collaboration avec'' / In collaboration with Locus Solus Festival, Le Lieu Unique, Nantes{br}http://www.lelieuunique.com/site/index.php/2012/03/15/locus-solus/ {br}http://www.lelieuunique.com/site/index.php/2012/03/24/locus-sonus/ {/small}{br}{br}----{br}''A l'occasion de cette soirée unique, ce quartet improvisé et d'improvisation réunit pour la première fois ces quatre musiciens et compositeurs. Trois d'entre eux sont présents avec le public et le quatrième en réseau, en utilisant des techniques de streaming pour jouer ensemble.''{br}{br}'''''Emmanuelle Gibello''', basée à Paris, mêle sons enregistrés, sons traités et sons électroniques dans la réalisation de compositions électroacoustiques et de performances entre improvisation et comprovisation. '''Jérôme Joy''' est un compositeur de musique instrumentale, électroacoustique et électronique utilisant des sons détournés et des feedbacks, et proposant des expériences d'écoute très physiques et immersives. '''Julien Ottavi''', membre fondateur d'Apo33 et média-activiste, est un des acteurs majeurs du son/bruit, en faisant croiser art sonore, poésie sonore, nouvelles technologies, bricolage de dispositifs électroniques et performance physique. '''Kasper T. Toeplitz''' est compositeur et bassiste électrique, développant la nouvelle musique électronique ou « noise music » à partir de l'ordinateur qu'il conçoit comme un instrument à part entière. http://scenophonie.net/ http://jeromejoy.org/ http://noiser.org/ http://sleazeart.com/ '' |
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[../files/img/201203_JOKTTJJEG_1p.jpg|../files/img/201203_JOKTTJJEG_1.JPG] [../files/img/201203_JOKTTJJEG_2p.jpg|../files/img/201203_JOKTTJJEG_2.JPG]{br}{small}click to enlarge{/small}
{small}Photos : Anne Roquigny{/small}

{br}---- '''--> [More info|JOKTTJJEG]'''{br}---- {br}{br}




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!! 2012-03-24/25

|t [../files/img/201203_logo_locusonus_small.jpg|../files/img/201203_logo_locusonus_small.jpg]|tl '''SYMPOSIUM LOCUS SONUS''' {br}'''LOCUS SONUS ART & RESEARCH COLLOQUIUM''' {br}'''http://locusonus.org/ '''{br}{br}'''''LES AUDITORIUMS INTERNET'''''{br}''Comment nos pratiques d'écoute se modifient'' {br}{br}'''INTERNET AUDITORIUMS'''{br}What are the new forms of listening ? {br}{br}''24 & 25 mars 2012'' / March 24th & 25th 2012{br} École nationale supérieure d’architecture de Nantes et Le Lieu Unique.{br}Nantes, France {br}{br}''Programme complet'' / Info and details : Locus Sonus, http://locusonus.org/ {br}---- {br}{br}|

'''''TABLES RONDES'' / ROUNDTABLES'''{br}24 & 25 mars 2012 / March 24th & 25th 2012{br}9h-12h & 13h30-17h{br}École nationale supérieure d'architecture de nantes / amphi 250{br}http://www.ensa-archi.fr/{br}''Organisé par'' / Organised by : Locus Sonus, Jérôme Joy

''avec'' / with :{br}ximena alarcón / samuel bordreuil / anne bossé / julien clauss / stéphane cousot / alejo duque / bill fontana / marcus gammel / jérôme joy / anne laforet / grégoire lauvin / anselm nehls / katrin moll / pauline oliveros / julien ottavi / anthony pecqueux / marilou polymeropoulou / alain renaud / matthieu saladin / mariateresa sartori / peter sinclair / bruno suner / kasper t. toeplitz.{br}et participants à distance / and remote participation : {br}scot gresham-lancaster / jocelyn robert / atau tanaka
{br}{br}----
'''''SOIRÉE UNIQUE'' / EVENING SHOW : DEMOS - PERFORMANCES - VIDEOS - CONCERTS'''{br}24 mars / March 24th{br}21h - 23h / ''entrée libre'' / free entrance{br}Le Lieu unique / foyer haut{br}http://www.lelieuunique.com/{br}{br}avec / with :{br}ximena alarcón / avatar orchestra metaverse / jérôme joy / julien ottavi / matthieu saladin / mariateresa sartori / kasper t. toeplitz{br}''avec la participation exceptionnelle'' / with the special participation of :{br}pauline oliveros  / bill fontana{br}guests : ione, emmanuelle gibello{br}{br}''En collaboration avec'' / In collaboration with Locus Solus Festival, Le Lieu Unique, Nantes{br}http://www.lelieuunique.com/site/index.php/2012/03/15/locus-solus/ {br}{br}----{br}'''''LES AUDITORIUMS INTERNET'''''{br}''Un auditorium est un lieu d'écoute.''{br}''1/ Quelles sont les nouvelles formes d'écoute ? quels sont leurs enjeux et leurs objets/objectifs ? Quels imaginaires animent-elles ?''{br}''2/ Cette diversité actuelle des modes de réception et d'écoute est-elle en train d'"augmenter" ou de "restreindre" notre perception de l'environnement et du présent sonore ?''{br}''3/ Comment modifie-t-elle notre écoute et réception des productions artistiques ?{br}4/ Comment se structurent, se mobilisent et se développent ces nouveaux auditoriums ?''{br}''5/ Quels sont les moyens et les conditions pour "instrumenter" ces modes particuliers d'écoute ? Comment les techniques actuelles inscrivent ou prescrivent-elles des modes particuliers d'écoute, et construisent-elles de nouvelles acoustiques ?''{br}''6/ Quelles sont les conditions de ces auditoires, dynamisant l'écoute individuelle et l'écoute collective, ainsi que celles de leur arraisonnement, de leur participation, et de leurs modes de partage, d'action et de présence ?''{br}''7/ En quoi modifient-elles et influencent-elles les pratiques artistiques (sonores et musicales), et, de manière plus large, les pratiques sociales de l'écoute ?''{br}{br}{br}'''INTERNET AUDITORIUMS'''{br}{br}An auditorium is a place of listening.{br}1) - What are the new forms of listening ? What are their purposes and what issues do they raise ? What realms of imagination do or can they engage ?{br}2) - Does the current diversity of reception and listening modalities, increase or restrict perception of our sound environment in its temporal and spatial immediacy or expansion ? {br}3) - How are new auditoriums modifying our reception and perception of different artistic productions ?{br}4) - What are their structural characteristics, how are they set up and developed ?{br}5) - What are the means and conditions necessary for the instrumentation of these particular types of listening ? How do current techniques establish and encourage specific forms of listening and perception, and how do they participate in building new ‘acoustics’ ?{br}6) - What conditions favour the formation of these audiences, who engage in both individual and collective listening? How are these specific modes of action, participation and sharing approached and apprehended ?{br}7) - How do they modify and influence artistic practice (related to both music and sound) and from a wider point of view, social auditory praxis ?{br}{br}http://locusonus.org/ {br}http://www.lelieuunique.com/site/index.php/2012/03/24/locus-sonus/
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!! 2012-02 / 2012-05

|t {small}click to enlarge{/small}{br}[../files/img/201202_colljbinstitut3_.jpg|../files/img/201202_colljbinstitut3.jpg][../files/img/201202_colljbinstitut_.jpg|../files/img/201202_colljbinstitut.jpg][../files/img/201202_colljbinstitut2_.jpg|../files/img/201202_colljbinstitut2.jpg]|tl '''COLLECTIVE JUKEBOX 4.04''' {br}'''ARCHIVE 1996-2004'''{br}''' ^http://collectivejukebox.org/ http://jeromejoy.org/jukebox/ '''{br}{br}'''17 Feb - 28 May 2012''' {br} '''''L'Institut des Archives Sauvages''''' {br}''Centre National d'Art Contemporain, Villa Arson, Nice (F)''{br}{br}'''The Primitive Archiving & Archivology Institute'''{br}Contemporary Art Center, Villa Arson, Nice (F){br}http://www.villa-arson.org/ {br}{br}'__''Exposition collective'' / Collective Exhibition :__'{br}w/ Åbäke (F - SW - UK), Eva Aeppli (SW), Bertille Bak (F), Andrea Cera (I), Collective JukeBox (F), Sylvie & Chérif Defraoui (SW), Patrick Everaert (B), Christoph Fink (B), Ryan Gander (UK), Joana Hadjithomas & Khalil Joreige (LEB - F), Susan Hiller (USA), Christoph Keller (G), Mike Kelley (USA), Alexandre Lenoir (F), Matt Mullican (USA), Daphné Navarre (F - AUS), Anna Oppermann (G), Dan Peterman (USA), Julien Prévieux (F), Kit Rangeta (F), Michael Riedel (G), Alain Rivière (F), Ian Simms (SOUTH AF - F), Jules Spinatsch (SW), Tatiana Trouvé (I - F), Patrick Van Caeckenbergh (B), Franz Erhard Walther (G), Tamara de Wehr & Joshua Burgr (SW - USA). {br}{br}'__''Membres de l'Institut des archives sauvages'' / Members of the Institute  :__'{br} Jean-Michel Baconnier, Christophe Kihm, Eric Mangion, Florence Ostende et Marie Sacconi.{br}{br}---- '''[More info|Jukebox]'''{br}---- {br}{br}|
|2 '''COLLECTIVE JUKEBOX 4.04''' , ^http://collectivejukebox.org/ http://jeromejoy.org/jukebox/ {br}557 artists, 1487 sound & music works.{br}a project devised and set up by Jérôme Joy and propelled by ICI Editions (Nice).{br}« The French composer Jérôme Joy has been concerned with building musical communities and with alternative forms of making music accessible. His "Collective Jukebox" project (started in 1996) involved building a jukebox that could play recordings by experimental musicians from around the world. He then asked people all over the planet to contribute recordings and to let their friends and acquaintances know about his open invitation. He did not curate the recordings; rather, he included everything that was sent to him. He wanted to create a kind of musical "commons," where information from anyone who wanted to participate would be available. The jukebox has been installed in a series of art museums around Europe for the past eight years, where its music is available for the public to hear and explore. Jérôme Joy wants to create a place where people who are interested in listening to newer forms of sonic creativity can easily find that work. Joy's work is an example of a composer trying to establish a new basis for musical and artistic community. » ''(Warren Burt, "Experimental Music in 2005", In "World Music Today")'' {br}« Collective JukeBox is a free open audio "workspace" which began in 1996. Since the beginning, the project has taken different forms - from audio compilation to audio events, and since '98 to the development of a ‘networked’ juke-box project based on the concept of a "co-op system server" in parallel to the present "sound system" juke-box machine interface. The project was continuously evolving with different public interfaces ‘connected’ to the self-managed database (such as an audio repository). Its development and managing environment is based on a "groupware" and collective principle. As one goes along, the database is offering audio contents continuously updated and fed with the help of this co-op and ‘social’ system ("materialized" by the server's engine and the juke-box machine). This content can be easily extended to other interfaces such as an online free audio database, for instance. The contents are solely dependent on the participants, identified or unidentified, deliberately and intentionally. » ''(From Dorothee Richter, "Kompilationen & Databases", Kunstlerhaus Bremen, 2003)''{br}{br}{br}'''COLLECTIVE JUKEBOX 4.04''' , ^http://collectivejukebox.org/ http://jeromejoy.org/jukebox/{br}''Version redux 2011, 557 artistes, 1487 œuvres sonores et musicales.{br}Le « Collective JukeBox » est un projet d'une collection évolutive d'œuvres sonores et musicales qui a débuté en 1996 et s'est clos en 2004. Actif durant ces années car nourri continuellement par les artistes, ce projet est présenté aujourd'hui en tant qu'archive. Il a pu prendre par le passé différentes formes – d'une compilation à des diffusions outdoor et radio jusqu'à celle d'un juke-box, à partir de 1998 –, poursuivant l’idée d’un dispositif coopératif en réseau, c'est-à-dire d’un programme de production et de diffusion d'œuvres géré par les artistes à un niveau international. L'accès à cette archive permet aujourd'hui d'écouter les œuvres sonores et musicales de toute une génération marquée par le développement de l'audio-numérique et des réseaux électroniques. La dimension collective fut un moteur essentiel de cette recherche, touchant sa production, sa diffusion, mais aussi son éclectisme, puisqu’elle fut ouverte aussi bien aux domaines de l'art sonore qu’à celui des musiques alternatives ou électroacoustiques, accompagnant l'émergence de pratiques nouvelles, re-dynamisant des pratiques historiques tout en questionnant les rapports à des cultures populaires. Le « Collective JukeBox » a enfin relayé et continué d'autres projets de collections, plus documentaires et éditoriaux, comme ceux de William Furlong ("Audio Arts cassettes", 1973-91) ou de Maurizio Nannucci ("Zona Archives", 1974-1985), ou encore les revues sonores "Aerial: A Journal in Sound" (1990-1995), "Radius: transmission from broadcast artists" (1993-1998), "Tellus Audio Cassette magazine" (1983-1993), etc. Cette version 4.04 du projet présente et donne l'accès à l'intégralité des œuvres qui ont contribué au projet collectif depuis 1996''.{br}{br}Villa Arson Nice{br}20 av. Stephen Liegeard{br}06105 Nice Cedex 2{br}{br} http://collectivejukebox.org/ {br}{br}http://www.villa-arson.org/ {br}http://www.villa-arson.org/index.php?option=com_content&view=article&id=300%3Alinstitut-des-archives-sauvages&catid=87%3Aactualites&Itemid=3&lang=fr {br}{br}{br}[../files/img/201106_colljb1b.jpg|../files/img/201106_colljb1.jpg|Collective JukeBox 4.04, archive 1996-2004, 2011] [../files/img/201106_colljb3b.jpg|../files/img/201106_colljb3.jpg|Collective JukeBox 4.04, archive 1996-2004, 2011] [../files/img/201106_colljb4b.jpg|../files/img/201106_colljb4.jpg|Collective JukeBox 4.04, archive 1996-2004, 2011]{br}{small}click to enlarge{/small}{br}{br}---- '''[More info|Jukebox]'''{br}---- {br}{br} |

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!! 2012-02

|t [../files/img/201202_artrecherche.jpg|../files/img/201202_artrecherche.jpg]|tl '''COLLOQUE ART & RECHERCHE''' {br}'''ART & RESEARCH COLLOQUIUM''' {br}'''''Art et recherche : la recherche en art et dans l’enseignement supérieur artistique''''' {br}{br}''Du 8 au 10 février 2012, Paris, École nationale supérieure d’architecture de Paris-Belleville.'' {br}{br}Lectures and keynotes by Jérôme Joy : {br}- Locus Sonus, http://locusonus.org/ {br}- Ph.D. at University Laval Quebec (Internet Auditoriums) {br}- participation to the roundtable "Postgrad studies, Ph.D., etc."{br}{br}----{br}{br}|
|2 '' '''« Art et recherche : la recherche en art et dans l’enseignement supérieur artistique »''' combine un forum des écoles supérieures d’art et un colloque international sur la recherche en art, qui se tiendront les 8, 9 et 10 février 2012 à l’École nationale supérieure d’architecture de Paris-Belleville, à l’initiative de la Direction générale de la création artistique du ministère de la culture et de la communication et organisé par l’École nationale supérieure d’arts de Paris-Cergy. {br}{br}'''Forum de la recherche des écoles supérieures d’art le 8 février 2012 de 15h à 19h'''{br}Premières rencontres nationales de la recherche des écoles supérieures d’art, sous tutelle du ministère de la Culture et de la Communication, le forum propose six plateformes de présentation des lignes de recherche développées par les artistes, enseignants, chercheurs dans les écoles supérieures d’art dans les domaines de l’art, du design, des sciences humaines et du numérique. Il concerne les artistes, enseignants et étudiants impliqués dans les projets de recherche et leurs partenaires.'' {br}{br}{br}{br}http://www.culturecommunication.gouv.fr/content/download/21426/182907/file/programme-colloque.pdf {br}http://www.culturecommunication.gouv.fr/content/download/23152/195667/file/Programme%20Art%20et%20recherche.pdf {br}http://www.culturecommunication.gouv.fr/content/download/23185/195914/file/Complement_programme.pdf{br}http://www.culturecommunication.gouv.fr/Disciplines-et-secteurs/Arts-plastiques/Art-et-recherche {br}----{br}{br}|




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!! 2012-01

|t [../files/img/201201_concertsecondes4_.jpg|../files/img/201201_concertsecondes4.jpg|Jean Dupuy / Jérôme Joy, "Concert de Secondes", 2011]{br}{small}click to enlarge{/small}|tl '''4.320.000 SECONDES''' {br}'''(CONCERT DE SECONDES)''' {br}'''Jean Dupuy / Jérôme Joy''' {br}{br}{br}{br}'''20 jan. 2012 - 10 mar. 2012 {br}[Galerie Leovenbruck|http://www.loevenbruck.com/]''' {br}6 rue Jean Callot, Paris 6e {br}http://www.loevenbruck.com/ {br}{br}----{br}{br}|
|2  '''CONCERT DE SECONDES/ Jean Dupuy, Jérôme Joy''' (2011), sound installation {br}"Concert de Secondes" (Seconds concert) : a sound installation with 20 small clocks with written and drawn discs (each machine is accompanied by a text in the form of an anagram), and amplified with the help of transducers and loudspeakers ; 20 revolutions and whirrings. This sound installations symbolises “the perpetual movement and the symphony of the passage of time”.{br}{br}'' '''CONCERT DE SECONDES/ Jean Dupuy, Jérôme Joy''' (2011), Installation sonore {br}Une vingtaine de systèmes d'horloges est disposée sur un mur. Chaque système porte à la place des heures et des aiguilles un disque en carton (dessiné, écrit) fixé sur l'axe de l'horloge. Les secondes s'égrenant, les disques tournent lentement. Chaque système d'horloge est amplifié à l'aide d'un micro-contact et de haut-parleurs. L'ensemble produit un "bruissement" de l'égrénement des horloges ensemble comme concert à écouter et des révolutions continues à regarder.''{br}{br}Press Release / ''Communiqué de presse'' : http://www.loevenbruck.com/media/download/expos/files/CP_dupuy_DEF.pdf{br}http://www.franceculture.fr/evenement-quatre-millions-trois-cent-vingt-mille-secondes-jean-dupuy{br}http://www.villa-arson.org/index.php?option=com_content&view=article&id=262%3Ale-temps-de-lecoute&catid=100&Itemid=172&lang=fr{br}http://sortir.telerama.fr/evenements/expos/jean-dupuy-quatre-millions-trois-cent-vingt-mille-secondes,75455.php{br}http://www.paris-art.com/agenda-culturel-paris/quatre-millions-trois-cent-vingt-mille-secondes/dupuy-jean/13123.html{br}http://www.artmediaagency.com/en/37292/four-million-three-hundred-and-twenty-thousand-seconds-at-the-loevenbruck-gallery/{br}{br}{br}{br}[../files/img/201201_concertsecondes2_.jpg|../files/img/201201_concertsecondes2.jpg|Jean Dupuy / Jérôme Joy, "Concert de Secondes", 2011] [../files/img/201201_concertsecondes_.jpg|../files/img/201201_concertsecondes.jpg|Jean Dupuy / Jérôme Joy, "Concert de Secondes", 2011] [../files/img/201201_concertsecondes3_.jpg|../files/img/201201_concertsecondes3.jpg|Jean Dupuy, "Concert de Secondes", 2011]{br}{small}click to enlarge{/small}{br}{br}{small}19 mécanismes d’horlogerie sur piles, feutre sur papier, bois, peinture, collage ;{br}10 tables de mixage ; 20 enceintes actives ;{br} 110 x 300 x 19,7 cm{br}Gouache et graphite sur papier ; 29,7 x 21 cm{br}Photos : Fabrice Gousset{/small}{br}----{br}{br} |





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